Please CLICK

Wednesday, July 22, 2015

Malaysia Tanahair Ku


Tika muhasabah di Syawal ini, terlintas pula persoalan di minda, "Apakah legasi atau jasa yang mahu kita tinggalkan untuk anak cucu cicit kita?" Tidak dapat tidak isu2 terkini di tanahair tercinta bumi Malaysia ini mula mari satu persatu. Apakah harus senyap tak mahu peduli sahaja atau kena juga buat sesuatu sekadar termampu?

Maka isu 1MDB menjadi sesuatu yang hangat tika ini. Katanya isu ini boleh menjatuhkan seorang berpangkat PM dari takhtanya. Maknanya isu 1MDB ini sesuatu yang sangat besar. Bak kata Jamal pemuda Sabah yang menetap di Pasir Gudang, " Besar sangaaat..."

Ada satu kisah penjenayah berat yg di jatuhi hukum gantung sampai mati, "Saya tidak bersalah," katanya sejurus sebelum mati di gantung.

Budaya tak mengaku salah memang sononim dgn politik Malaysia. Tak ada istilah gentleman letak jawatan kerana mengaku salah atau berpegang kpd prinsip.

Jauh beza kita dgn Jepun, Korea dan negara2 Eropah. Silap haribulan letak jawatan saja depa ni sebab depa ada kemaluan besar bila gagal soal maruah pegang amanah rakyat.

Bila timbul isu 1MDB ni pun gitu la juga. Walau banyak benar lapuran terperinci di sebarkan untuk tatapan tapi penafian demi penafian akan terus di mainkan. Walau hutang berpuluh bilion asbabnya. Sapa nak mengaku, ye tak? Too much at stake. Between life n death I presume.

Bukan mudah utk kekal dlm perjuangan. Teruja bila PR mng 52% undi popular pd PRU lalu. Justru bila PR retak, harapan agar sistem dwi parti PR vs BN trus matang kini berkecai smula.

Insya'Allah kemenangan jua kpd Islam. Mungkin tidak d generasi ini. Itu pentingnya istiqamah dan sabar d kala akal rasa tercabar.

Legasi apa yg mahu kita tinggalkan? Usha, desakan dan luahan agar pemimpin2 yg tidak amanah di musnahkan once and for all agar rakyat terbela bukan terus di susahkan.

Bila cucu cicit tanya, boleh la jawab "Atok dah lakukan semampu nya, bukan duduk do nothing."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...