Please CLICK

Tuesday, October 15, 2013

KJ Simbolik Reformis UMNO


Saya sudah agak lama memendam rasa untuk tergerak menghasilkan sebuah posting bercerita pasal Khairy Jamaluddin (KJ). Saya lihat dia ini sebagai salah seorang reformis UMNO yang agak paling menonjol walau pun acap diselubungi kontroversi dan banyak musuh. Dia membawa mesej transisi UMNO old school kepada new school. Antara tokoh yang ada telor. Banyak tindakannya setakat ini menjana rasa respek saya kepadanya.


“Tiada gunanya popular jika di tolak rakyat,” kata KJ secara jelas tanpa berselindung. Ini merupakan kenyataan yang paling benar yang kita dengar dari mulut Ketua Pergerakan Pemuda yang baru di perbaharui mandat oleh perwakilan Pemuda dalam pemilihan  UMNO minggu lepas. Mungkin KJ sangat layak memimpin Pemuda untuk melangkah ke medan tempur yang terkedepan terutamanya untuk menghadapi PRU-14 dan barisan pejuang PR yang lebih popular dengan rakyat terutamanya dikalangan anak muda, penduduk di kawasan urban dan sub-urban.

KJ boleh mainkan peranan penting menarik sokongan anak muda yang khabarnya akan membentuk  kelompok majoriti pengundi baru di PRU-14 yang akan datang. Apatah lagi KJ ialah Menteri Belia dan Sukan yang berkepentingan langsung memacu agenda dan program untuk kumpulan remaja, belia dan anak muda ini. KJ juga seorang pemuda yang tegap dan agak hansem. KJ ada daya penariknya yang tersendiri di kalangan anak muda.

Saya doakan KJ supaya mendapat hidayah untuk mendalami ilmu agama supaya menjadi orang alim yang faham agama. Segala tindakan dan perlakuan yang berdasarkan ilmu dan panduan Agama akan membuahkan hasil yang lebih tepat dan padat, in sha Allah.

PM Najib yang menutup mata sebelah tika mengelak daripada melantik KJ menjadi anggota kabinetnya sebelum PRU-13 lalu bertindak bijak untuk melihat kepentingan tokoh muda seperti KJ ini dan mengambil keputusan bernas melantik KJ terus menjadi menteri penuh walaupun menerima tekanan kuat dari Tun M yang memang tidak gemar pada KJ dan warisan Team Pak Lah dulu. By the way my vote is for  KJ over Mukhriz anytime.

KJ satu masa dulu pernah menyatakan cita-cita dia untuk jadi PM Malaysia. Logik tak? Satu masa dulu ramai orang menganggap itu tidak ubah sebagai satu angan-angan Mat Jenin. Tapi kini bagaimana? Anda fikir cita-cita KJ itu logik tak? Apakah cita-cita itu berada pada landasannya?

Saya perhatikan KJ tidak suka lari daripada realiti, isu atau masalah. Dia berani berdepan dengan kawan dan lawan. Untuk rekod kita lihat KJ pernah berdebat dengan barisan kepimpinan PAS di Balai Islam di Kota Bharu dalam sebuah program. Dia menerima jemputan pendebatan itu walaupun diadakan di kawasan lubuk PAS. It takes gut to do that. Bagi saya KJ ada guts.

Kita juga lihat KJ berdebat dengan penuh style bukan dikuasai emosi tika mematahkan hujah lawan dan menegakkan pandangan dan ideanya dalam mempertahankan pegangan atau polisi kerajaan BN tika berdebat dengan Pengarah Strategi PKR iaitu Sdra Rafizi Ramli di Kota London. Pernah Rafizi menyatakan kepada KJ akan kekagumannya iaitu perihal pelbagai pandangan KJ yang banyak menjurus kepada pandangan pihak pembangkang seolahnya KJ sedang berada di parti yang salah. Sepatutnya KJ join PKR atau komponen parti PR yang lain, kata Rafizi. 

Mungkin ini menyerlahkan sisi reformis yang ada pada KJ, yang tidak menerima bulat2 segala pandangan atau polisi UMNO atau Kerajaan BN. KJ berhujah menggunakan fakta yang intelek. Dia juga rajin membuat homework dan bukan mudah untuk menuduh pihak lawan secara membabi buta sahaja seperti tabiat setengah pemimpin yang lain atau tabiat menutup hujah dengan statement bodoh atau pasif maupun dominan atau menegak benang basah.

KJ juga pernah berdebat dengan Ambiga di platform berkecuali tentang isu hangat ketelusan sistem pilihanraya kita. KJ memainkan peranannya dengan jaya pada pendebatan itu. Dia juga bersikap professional dan memberi imej baik kepada UMNO dan Kerajaan BN sebenarnya dengan berani berhujah pabila dijemput agar rakyat dapat membuat penilaian mereka. 

Nampaknya KJ lebih gemar kepada sistem yang lebih terbuka dan tidak melanggan old school yang suka menonjol cerita sebelah pihak semata-mata yang diamalkan oleh sistem media negara selama ini. Mungkin KJ sebagai generasi baru lebih faham akan kuasa media baru seperti You Tube, Twitter, Facebook dan Blog sebagai pilihan media anak muda dan generasi baru masakini.

Saya sangat ingin melihat KJ meletakkan KPI kepada dirinya sebagai Menteri Belia dan Sukan untuk menaikkan maruah negara dalam bidang sukan utama dunia. Saya sangat ingin melihat pasukan bolasepak negara kembali cemerlang seperti era 70an dan 80an yang setanding rankingnya dengan pasukan Korea Selatan dan Jepun. Lebih manis kalau pasukan bolasepak Malaysia dapat layak ke pertandingan berprestij seperti Piala Asia, apatah lagi Piala Dunia. 

KJ kena membuat framework, strategi dan planning yang sistematik dan memberi panduan, nasihat, tekanan dan pemantauan sewajarnya untuk kelangsungan perjalanan dan pentadbiran persatuan2 sukan seperti FAM atau BAM yang lebih efektif dan efisyen berdasarkan KPI dan result. 

Untuk permulaan apa kata ranking #161 (Info:tahun 1993-pernah mancapai Rank#75) dunia untuk pasukan bolasepak Malaysia ini dapat di lonjakkan kepada #99 misalnya menjelang 2015 iaitu sebelum PRU-14. Begitu juga untuk mencapai kedudukan top 5 dunia bagi pasukan hoki kita dan menyediakan pengganti Lee Chong Wei sebagai pemain no.1 dunia. Amacam KJ, ada berani?

@@@

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...