Please CLICK

Wednesday, November 20, 2013

Vote for Mat Sabu



Muktamar PAS ke-59 dengan tema Rahmat Untuk Semua akan berlangsung pada hujung minggu ini 22-24/11/13 di Shah Alam.

Pertandingan memilih pucuk pimpinan terutamanya di peringkat Timbalan Presiden, Naib Presiden, dan Ketua Pemuda menjadi perhatian ramai termasuk kawan dan lawan. 


*****

Semalam perasmian Muktamar Pemuda Pas Malaysia ke-54 sudah berlangsung.

"Kita batuk, bersin, menangis, semua orang perhati," kata Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu atau Mat Sabu.

Menurutnya, Pas menjadi perhatian kerana parti itu sudah hebat dan besar.

"Pas sekarang dah jadi perhatian. Kita batuk, bersin, nangis semua orang perhati.

"Sebab Pas berada di persada politik antarabangsa dan Malaysia bersama Pakatan...disebut 'kerajaan menunggu'," katanya ketika berucap pada majlis Perasmian Muktamar Pemuda Pas Malaysia ke-54, hari ini.

Katanya, menjelang Muktamar Pas kali ini, pelbagai cerita disebar baik berbaur sokongan mahupun kritikan.

"Menjelang muktamar, laman web, Facebook dan sebagainya pelbagai ulasan...pro, sokong, bantai, kritik semua itu tak lain tak bukan kerana kita semakin kuat.

"Kalau kecil, tak ada orang peduli kerana kita parti yang hebat dan besar," katanya.

*****

Bukan maksud nak berbangga diri tapi itulah hakikatnya sebagaimana penyataan Mat Sabu itu. Jika PAS ini sekadar entiti picisan, sudah tentu tiada siapa yang ambil peduli sangat apatah lagi pihak kerajaan BN terutamanya UMNO termasuklah liputan media propoganda seperti TV3 dan Utusan.

Jadi bila orang sudah tengok PAS ini bukan main2 boleh jadi ancaman besar parti pemerintah, malah boleh menjadi pilihan utama menggantikan UMNO bagi pengundi melayu Islam maka sudah tentu perasaan risau dan gelabah tahap gaban terus melanda terutamanya di beberapa tahun kebelakangan ini malah memeningkan kepala ramai orang hingga tahap kronik atau tak jenara tidur lagi.

PAS sudah memerintah lama di Kelantan dan kekal popular di sana. PAS juga biasa menubuhkan Kerajaan di Kedah, Perak dan Terengganu. Justru PAS bukan sekadar retorik tetapi sebuah oganisasi berstruktur yang credible. Malah dikenali se entero dunia terutamanaya di kalangan dunia Islam di rantau ini dan di Timur Tengah. Apatah lagi pada masakini ramai tokoh ulamak, professional dan barisan intelek yang menjadi darah daging penggerak PAS. PAS sudah global dan bukan lagi parti bertaraf kampung.

Pada pemilihan Timbalan Presiden kali ini, pilihan yang terhidang ialah antara penyandang Tn Hj Mat Sabu dengan Ustaz Amar. Maka para perwakilan akan membuat pilihan mereka pada hujung minggu ini. Harapan kita sebarang pemilihan pucuk pimpinan tidak mendatangkan perpecahan malah masing2 mestilah berlapang dada. Hendaknya PAS akan menjadi kukuh dan lebih matang. Kerana jawatan Timbalan Presiden ini dianggap penting sebagai pemimpin nombor dua yang bisa menggantikan kepimpinan TGHA nanti.

Secara peribadi saya melihat Mat Sabu adalah calon popular. Apatah lagi dia merupakan penyandang jawatan itu. Tapi harus diingat tidak semua penyandang jawatan boleh menang, contohnya penyandang Timbalan Presiden dulu iaitu Ustaz Nasa. Maka nampaknya Ustaz Amar ada harapan cerah di situ.

Namun Mat Sabu adalah tokoh popular bukan dalam kelompok PAS semata malah dapat mejangkau kelompok Pakatan Rakyat yang lebih luas termasuk sokongan PKR dan DAP. Mat Sabu dikenali ramai di peringkat nasional. Dia tokoh yang disenangi dan mudah didampingi. Dia ada karisma dan aura yang unik dan tersendiri.

Mat Sabu terkenal sebagai penceramah dan pemidato yang dapat menyentuh qalbu rakyat dengan analogi mudah dan bahasa yang ringkas tapi padat. Mat Sabu kekal sebagai crowd puller pada setiap gelanggang yang dia sertai. Mat Sabu bukan jenis pemimpin yang ber profil tinggi atau terlalu menjaga protokol. Dia mudah didampingi dan di dekati rakyat marhain. 

Itu kelebihan semulajadi yang dimilikinya. Dia selesa berborak di kedai kopi dengan orang kampung, tak dak hal punya. Ini pemimpin rakyat. Dia sanggup turun padang dan merasai kepayahan. Dia sanggup turun untuk demonstarsi atau tunjuk perasaan dan selalu terkini menangani isu-isu semasa atau perkara berbangkit yang melibatkan kepentingan awam. Malah dia mampu berpayah dan biasa di kurung di penjara atau kem2 tahanan ISA.

Malah kejayaannya sebagai calon underdog menewaskan Ustaz Nasa dan Hj Husam pada pertandingan peringkat Timbalan Presiden sebelum ini masih menjadi kekaguman dan kejutan ramai. Tidak mustahil untuk Mat Sabu mengulanginya lagi, kali ini dengan menewaskan calon baru yang berimej bersih, sopan dan ilmuan iaitu Ustaz Amar pula. 

My vote is for Mat Sabu !!

@@@

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...