Please CLICK

Friday, November 1, 2013

Budget Rakyat dan Sungai Limau


Wow agak terkejut beruk melihatkan jumlah hutang negara kita. Meningkat begitu drastik sekali hingga kini sudah mencapai RM546 Bilion. Fuyooo ini sudah lebih ooo...apa sudah jadi? Negara kita ini makin kaya atau makin miskin?

Pembentangan Belanjawan Negara 2014 oleh DS Najib disambut dengan penuh kritikal walaupun pihak media galak mewar-warkan sebagai budget mesra rakyat. 

Dalam sesi perbahasan di Parlimen yang menyusul pembentangan itu PM Najib seperti terancang missing in action kerana membuat lawatan kerja ke UK seolahnya tidak mahu membuang masa mendengar dan menimbang tara pro dan kontra perbahasan ahli dewan mengenainya di Parlimen.

Pengumuman perlaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST), apakah membantu rakyat? Ini adalah cukai baru untuk rakyat biasa sedangkan banyak cukai untuk golongan kaya dikurangkan. 

Saya petik lapuran dalam akhbar Selangor kini, DSAI menyatakan, "Langsung tiada usha meneyelesaikan kebocoran dana rakyat yang mengakibatkan kerugian antara RM20 Billion hingga RM30 Billion. Kemudian kamu (BN) hukum rakyat dengan mengenakan cukai baru." 

Laporan Ketua Audit Negara baru-baru ini membuktikan wang rakyat diurus tanpa berhemah dengan meneruskan tradisi pemborosan pada setiap laporan sama setiap tahun sebelum ini.

DSAI membentangkan antara peruntukan untuk rakyat yang dikurangkan ialah:
  1. Pembangunan Luar Bandar: RM50 juta
  2. Perkhidmatan luar bandar: RM130 juta
  3. Bekalan elektrik luar bandar: RM 47 juta
  4. Bekalan air luar bandar: RM136 juta
  5. Jabatan kemajuan orang asli: RM 24 juta
  6. Pembangunan jalanraya dan jambatan: RM158 juta.
Kerajaan pusat tiada asas moral untuk mengenakan  GST selagi tidak perbaiki perbelanjaan dan mengurangkan kebocoran serta penyelewengan. Rakyat terpaksa memikul akibat daripada pembaziran dan kebocoran ekonomi yang berleluasa. Perbelanjaan pengurusan bertambah kepada RM217.6 Bilion berbanding RM216.2 Bilion tahun lalu sedangkan peruntukan pembangunan mengecil daripada RM45.1 Billion (2013) kepada RM44.5 Bilion (2014).

Apakah budget 2014 ini untuk kepentingan rakyat biasa atau sebaliknya? Ketidak seimbangan sosial mungkin terus tercetus di mana gap antara golongan kaya dengan golongan miskin terus membesar dan memboyot. Kos sara hidup makin meningkat setiap hari sedangkan jumlah pendapatan tidak meningkat seiringan. Kadar jenayah yang meningkat mungkin berkaitan dengan ketidak seimbangan sosial dan tekanan ekonomi ini?

Apakah pilihanraya kecil Sg Limau bakal menyaksikan intrepitasi rakyat marhaian pada tindak tanduk Kerajaan pusat samada merestuinya atau memprotesnya. Apakah Sg Limau menjadi penanda aras awal mood atau naluri rakyat pada si pemerintah. Sama-sama kita tunggu. Sg Limau ini sangat signifikan rupanya after all.

@@@.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...