Please CLICK

Wednesday, April 2, 2014

Indahnya Hidup Mengikut Syariaat



Alhamdulillah satu perkembangan positif berlaku di sini. Kalau sebelum ini ada cadangan daripada Ahli Majlis Tertinggi Umno, Dr Asyraf Wajdi Dusuki yang menggesa PAS agar membentangkan draf undang-undang hudud di Parlimen jika benar-benar mahu menyaksikan satu perubahan besar dalam pelaksanaan undang-undang Islam di negara ini. Maka kini di sambut dengan penuh semangat oleh Kerajaan Negeri Kelantan untuk moving forward. 

Berikut kenyataan rasmi Dato Menteri Besar Kerajaan Negeri Kelantan yang telah di paparkan kepada pengetahuan umum...


*****

Kenyataan Media

Yang Amat Berhormat Ustaz Dato Ahmad bin Yakob,
Menteri Besar Kelantan

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Berikutan keputusan mesyuarat Exco Kerajaan Negeri Kelantan pada hari ini, 2 Jamadil Akhir 1435H bersamaan 2 April 2014M, saya ingin mengumumkan beberapa pendirian yang telah diambil oleh Kerajaan Negeri Kelantan berkaitan dengan isu Enakmen Kanun Jenayah Syariah (2) 1993 yang merangkumi hukuman hudud. Ianya adalah seperti berikut :

1. Kerajaan Kelantan menyambut baik kesediaan Kerajaan Persekutuan untuk memberikan laluan kepada mana-mana kerajaan negeri termasuklah Kelantan untuk menguatkuasakan undang-undang hudud sebagaimana yang telah dinyatakan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom baru-baru ini di Dewan Rakyat.

2. Kerajaan Kelantan dengan ini akan menyiapkan satu rang undang-undang persendirian (private bill) yang akan dibawa ke mana-mana sidang Parlimen yang terdekat oleh salah seorang Ahli Parlimen Bukan Kerajaan bagi mendapat kebenaran untuk Kelantan melaksanakan undang-undang tersebut seperti yang diperuntukkan oleh Perkara 76 (A) Perlembagaan Persekutuan. 

Ini kerana sebahagian besar dari kesalahan jenayah hudud dan qisas seperti mencuri, merompak, merogol, mencedera dan membunuh terletak dalam bidang kuasa Kerajaan Persekutuan sebagaimana yang diperuntukkan dalam Kanun Keseksaan (Penal Code), begitu juga agensi-agensi pelaksana seperti polis dan penjara.

3. Satu rang undang-undang persendirian (private bill) juga akan dibawa bagi meminda Akta Mahkamah Shariah (Bidangkuasa) 1965 untuk memberi bidang kuasa yang lebih luas kepada Mahkamah Shariah Negeri Kelantan bagi membolehkannya menghukum sebagaimana peruntukkan dalam Enakmen Hudud.

4. Kerajaan Negeri Kelantan sedia memberi jaminan bahawa sekiranya tiada halangan dari Kerajaan Persekutuan untuk memberikan laluan kepada dua undang-undang persendirian ini dibentang dan diluluskan di Parlimen, Insha-Allah Enakman Kanun Jenayah Syariah (2) 1993 paling lewat akan berkuatkuasa di Kelantan pada tahun 2015.

Sekian, salam hormat.


(Ustaz Dato Ahmad bin Yakob)
Menteri Besar Kelantan.

Pejabat Menteri Besar Kelantan.

Bertarikh : 2 Jamadil Akhir 1435H bersamaan 2 April 2014M


*****



Jika benar kita semua yang mengaku beragama Islam ini mahukan tertegaknya undang2 Islam di bumi Malaysia ini maka ayuhlah bergerak ke depan. Islam bukan suatu retorik atau gimik. 

Islam ialah cara hidup yang lengkap, menyeluruh dan sempurna yang di redhai Allah untuk seluruh makhluk di muka dunia ini. Islam wujud untuk memerintah manusia seluruhnya, bukan untuk di perintah sebagaimana yang berlaku kini. 

Sekiranya kita ikhlas untuk menegakkan Islam di bumi Malaysia ini, ayuh berganding bahu sama2 menyokong deraf undang2 yang akan di bentangkan di Parlimen ini. Usah lagi mempersendakan atau meragukan undang2 Allah. 

Contohi negara Brunei yang sudah menguatkuasakan undang2 Islam bermula tiga hari yang lalu walaupun mendapat pelbagai ugutan dan ancaman daripada puluhan negara luar termasuk negara2 Eropah dan Amerika. 

Jika kita ikhlas nawaitu kerana Allah, Inshaa Allah, Allah akan permudahkan dan melorongkan jalan untuk kita semua menjayakan agenda besar ini. Hanya undang2 Allah sahajalah yang dapat menyelesaikan segala permasalahan manusia kerana Allah yang mencipta manusia ini. 

Cukuplah kita berlagak hebat dan bijak selama ini. Sesungguhnya kita ini lemah. Semua milik Allah. Allah Yang Berkuasa. Dia Maha Pencipta. Kembalilah ke pangkal jalan. Pulanglah ke fitrah asal sebagai hamba Allah.

Sebagai rakyat negara ini, saya berdoa semoga kerajaan BN yang diterajui UMNO dapat memberi sokongan padu dan bekerjasama dengan pihak Pakatan Rakyat terutamanya PAS sebagai mewakili umat Islam negara ini untuk menyokong dan menjayakan deraf undang2 yang akan dibentangkan di Parlimen sebagai 'private bill' ini demi merelisasikan tuntutan Allah SWT. 

Walaupun lebih afdal dan mudah jika UMNO sendiri mewakili Kerajaan BN untuk membentangkannya di Parlimen sebagai Kerajaan Persekutuan yang memerintah. Apapun rakyat akan dapat menilai keikhlasan kedua-dua belah pihak ini. Nak seribu daya, tak nak seribu dalih. Bagi PAS, langkah ke depan telah di ambil. Terserah untuk UMNO menyambutnya.

Usah hanya pandai bercakap tetapi bila berdepan realiti perjuangan sebenar menegakkan Islam di Malaysia ini, angkat kaki dia dan terus cabut lari atau bersembunyi disebalik pelbagai akta, birokrasi, politik, asbab dan andaian. Jadikan Kelantan sebagai test bed atau pilot run. Long journey start with the first step. Usah menipu diri sendiri lagi di hadapan Allah.

Usahlah mencari masyhur di kalangan makhluk. Tapi carilah masyhur di sisi Allah SWT.

@@@

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...