Please CLICK

Thursday, March 21, 2019

KERJASAMA UMNO-PAS




Kerjasama antara dua parti melayu @islam terbesar negara iaitu Umno dan PAS akan menjurus kepada sistem dwi parti  pada PRU15 nanti.

Ini merupakan keadaan yg mantop bagi sebuah negara yg matang dlm mengamalkan sistem demokrasi berparlimen.

Namun ia kurang di senangi oleh sesetengah pihak terutamanya pihak PH. Kenapa? Salah satu sebabnya ialah kejayaan PH mengalahkan BN di PRU14 banyak dibantu oleh pertandingan 3 penjuru (atau lebih) iaitu antara calon PH, BN dan PAS (termasuk calon2 bebas atau parti2 lain). 

Terdapat sekurang-kurangnya 30 kerusi parlimen yg dimenangi PH di PRU14 yg mengambil advantage pembelahan undi melayu antara Umno dan PAS.

Jika Umno dan PAS mencapai konsesi untuk meletakkan satu calon samada mewakili PAS atau Umno untuk melawan 1 lwn 1 berdepan calon PH, maka calon PH bakal tergugat besar malah mungkin boleh kecundang terus.

Justru situasi ini sangat bahaya sebenarnya bagi survival kerajaan sepenggal PH ini. Apatah lagi dgn publisiti dan persepsi negatif di mata rakyat marhain perihal kerajaan PH yg gagal setakat ini memenuhi aspirasi rakyat. 

PH di lihat tidak berjaya mengotakan janji-janji manis yg mereka janjikan pada PRU14 tempoh hari. Harapan yg disandarkan kepada PH pasca PRU14 untuk membawa perubahan yg memberi impak positif kpd rakyat masih jarang-jarang terzahir.

Kerjasama antara Umno dan PAS merupakan satu proses. Tentu akan ada bertimbun cabaran dan ujian. Kematangan para pemimpin dan ahli sangat membantu. Usah terpengaruh dgn dakyah, fitnah atau adu domba musuh.

Negeri-negeri yg di perintah Umno @BN iaitu Pahang & Perlis, biar kekal dgn BN. Teruskan agenda kepentingan rakyat.

Manakala Kelantan & Terengganu biar terus indah di bawah PAS. BN membantu apa yg patut. Usah timbulkan isu2 remeh seperti soal wujudkan semula panggung2 wayang. Fokus kpd agenda2 utama seperti mewujudkan peluang2 pekerjaan, isu kebersihan dan bekalan air bersih.

Di negeri seperti Perak dan Kedah, mungkin boleh lihat kpd perspektif kerajaan campuran untuk menggantikan PH.

My point here is that, kerjasama Umno dgn PAS wajar di lihat dan di urus secara makro dan big picture agar aspirasi rakyat dapat diambil kira. Penuhi vacum yg ada atas kekecewaan rakyat hasil harapan palsu kerajaan PH.

Kerjasama Umno-PAS yg kini mula disokong sama oleh parti komponen BN seperti MIC & MCA jelas menjadi ancaman besar kpd PH. Maka tidak heran jika label2 saiko mula di canangkan oleh PH terutamanya DAP termasuklah "pengistiharan perang" & "negara taliban."

Kerjasama Umno-PAS adalah agenda penyatuan ummah yg bisa mencorakkkan lebih 75% sokongan pengundi melayu kembali menolak PH.

Keputusan di PRK Cameron Highlands & Semenyih jelas menyokong mood rakyat terutamanya pengundi melayu yg mula bosan dgn PH. PRK Rantau yg menyusul khabarnya juga akn memihak kpd BN. Jika ini berlaku, maka PH kalah secara hatrick. Dan ini sungguh memalukan dan melukakan PH sebagai parti @kerajaan memerintah. Bahaya ooo...

Til then.... juak2 PH kena kerja kuat utk pecahkan @gagalkan kerjasama ini for their own survival.

Ungkitkan kisah2 lama, keratan paper2 lama & video2 lama...๐Ÿ˜†

Saya memetik komen seorang sahabat yg bijak dan cakna rakyat, di grup WA Bicara Politik Kedai Kopi yg menyatakan....

"Daripada pecahkan kerjasama ni lebih baik tingkatkan usaha khidmat pada rakyat...supaya rakyat boleh menilai.

2-party system should be the way forward for Malaysia as we use Westminster democracy."

@@@

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...