Please CLICK

Friday, August 16, 2013

Mesir Berdarah


Solat Jumaat tadi di Surau al-Islah AU2 Keramat di sertai dengan bacaan qunut nazilah. Usai solat Jumaat jemaah sama2 menunaikan solat hajat memohon pada Allah supaya di lindungi rakyat Mesir yang dikejami oleh rejim kudeta Mesir. Ya Allah lindungilah saudara se Islam kami di Mesir. Hancurkan segala kezaliman ke atas mereka. Kembalikan keadilan dan keamanan. Khabarnya di seluruh negara pihak PAS telah mengambil inisiatif mengadakan perhimpunan aman sebagai bantahan kepada kezaliman yang berlaku di Mesir.

Di Kota Bharu malam tadi ribuan penduduk Kelantan terutamanya anak-anak muda menyertai solat hajat, munajat dan membaca qunut nazilah sebagai simpati mereka terhadap nasib umat Islam di Mesir yang menjadi mangsa kerakusan tentera Mesir sekarang. Program berkenaan dirancang secara mengejut Pemuda PAS Kelantan berikutan tentera Mesir bermaharajalela membunuh ribuan penyokong Dr Muhamad Morsi. Solat hajat dan munajat diketuai anggota jawatankuasa Dewan Ulamak PAS Kelantan, Ustaz Nik Razi Nik Mat.

Kita bagaimana? Tidak rasa apa-apakah? Media sibuk menyatakan pertempuran antara rakyat pro-Mursi dengan pihak tentera. Pertempuran apa? Satu pihak bersenjata lengkap manakala satu pihak lagi hanya rakyat marhain tanpa senjata. Ini tidak ubah sebagaimana tentera Zionis membantai rakyat Palestin. Kejam sungguh pewaris Firaun di bumi Mesir ini persis yahudi Zionis di bumi Palestin.

Himpunan Munajat 100K anjuran Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) bersama parti-parti politik serta badan bukan kerajan (NGO) akan diadakan di Padang Merbok KL esok bermula jam 4 petang hingga 9 malam. Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan beberapa lagi pemimpin dijangka memimpin munajat ini. Sehubungan itu, penganjur mengalu-alukan penyertaan orang ramai untuk sama hadir memohon doa kepada Allah SWT agar menyelamatkan rakyat Mesir dari tindakan zalim pemerintah pimpinan tentera yang telah merampas kuasa.

Jutaan umat Islam di seluruh dunia ternanti-nanti siapakah pemimpin negara Islam yang lantang dan berani ke depan mengambil langkah agresif mengajar rejim yang zalim dan kejam terhadap rakyatnya sendiri. Di saat negara Arab diam membisu, malah dianggap bersekongkol dengan rampasan kuasa terhadap kerajaan Dr Mohammad Morsi, belum ada negara yang diletakkan harapan untuk mengangkat maruah dan martabat umat Islam yang dibunuh di negara bergolak itu.

Masihkah ada pemimpin seberani Salahuddin al Ayyubi yang bangkit membela nasib umat Islam sehingga membebaskan Baitul Maqdis, apakah wujud pemimpin setulus Sultan Muhammad Al Fatih yang membebaskan kota Konstantinople dari jajahan dan kezaliman kerajaan Rom, adakah pemimpin sehebat Sultan Saifuddin Qutuz yang membebaskan bumi Mesir dan kerajaan Islam Abbasiyyah dari kezaliman tentera Tartar dan Mongol? Paling tidak, masihkah ada pemimpin sehebat Dr Mohammad Morsi dan Recep Tayyib Erdogan di Turki yang berani secara terbuka membela umat Islam yang dibunuh di Gaza dan Syria?


Turki sudah menarik balik dutanya di Mesir sebagai mengutuk kekejaman rejim kudeta Mesir ini. Malaysia bila lagi?

@@@

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...