Please CLICK

Wednesday, November 27, 2019

KONTROVERSI PH



Saya terpanggil untuk memberi sedikit komentar perihal suasana politik semasa. So far saya perhatikan krajaan PH ni byk kontroversi & isu2 negetif yang telah timbul sepanjang 18 bulan berkuasa. Nak kata bersih rasuah pun tak jugak. Nak kata byk bwk kebaikan atau feel good factor utk rakyat pun tak jugak. 

Statement2 menteri byk yg tak brapa cerdik, ponteng sidang parlimen pun satu hal jugak. Isu bendera, isu hina agama, isu jadi khadam dap. Isu bila dsai akn jadi atau tak jadi PM. Isu bangsa melayu yg agak terpinggir termasuk beberapa kes high profil yang tidak memihak kepada orang melayu.  Semua ini rasanya akn contribute kpd jangkahayat PH. 

Apatah lagi indication asbab kalah dgn majoriti besar di prk di johor tempoh hari, sesuatu yg agak memalukan kerajaan memerintah. Mentera krajaan sepenggal mungkin sangat benar & logicable. Krana rakyat tengok malaysia baru tidaklah sebagus mana pun, malah dlm beberapa hal & aspek agak lebih teruk drp malaysia dulu. Ini pemerhatian rata2 rakyat biasa atau kelompok atas pagar. Jangka saya swing of votes bisa terjadi di pru15 nanti. 

PH better buckle up b4 its too late. Wallahu'alam. 

*****

BENDERA BINTANG LIMA BUKAN ISU REMEH

Insiden bendera berbintang lima yang dikatakan kesilapan teknikal oleh pihak kontraktor Teknologi Maklumat (IT)  bukan isu yang boleh dibiarkan begitu saja, adalah tidak logik jika ada mana mana rakyat malaysia tidak kenal jalur gemilang ini.

Apatah lagi isu ini terjadi dalam majlis rasmi anjuran Persatuan Bola Keranjang Malaysia.

Permohonan maaf saja tidak mencukupi. Kontraktor terbabit bersama pegawai pegawai di pihak (MABA) perlu bertanggungjawab dan disiasat secara sepenuhnya oleh pihak berkuasa. Jika dikesan mempunyai motif khianat dan agenda tersembunyi mereka ini patut diberi hukuman yang setimpal mengikut undang undang.

~Mohd Sukor Abdullah

*****

ISU PONTENG PARLIMEN

Mudah ja utk menangani MP yg tak tahan sejuk ni..jangan bagi undi dah...mereka ni nampak gayanya lebih suka bekerja dan efektif bersidang di jalanan/dataran  sampai sanggup berembun di dataran..so next pru ni.. jom kita "kembalikan" mereka ke dataran.

~Shaharuddin Abdul Shatter

******

ISU KONTROVERSI

Apa yang tak kena dengan kerajaan sekarang ya? Saya pun hairan. Ada sahaja isu. Belum reda satu isu, timbul lagi satu isu.

Ibarat kata...Belum sempat nyandor, udah terbingkas bangun lagi.

~Abu Iqbal

*****

SIMBOLIK ABU CHIN PENG

Abu mayat Chin Peng adalah isu negara kerana melibatkan pengaruh dan perjuangan ideologi komunis. Bukan masalah abu. Ia lebih kepada simbolik pengaruh dan perjuangan Chin Peng tokoh komunis yg menjadi inspirasi pendukung ideologi ini.

Hairan bagaimana ia disepikan dan kemudian dihebahkan bila semua selesai. Sepatutnya apabila melibatkan isu negara, ia perlu mendapat keizinan kerajaan. Tiada sebarang kenyataan dari pihak kerajaan buat masa ini.

Bagaimana abu boleh dibawa masuk, ia tidaklah menghairankan kerana ribuan manusia masuk bekerja secara illegal pun terlepas.

Lokasi abu disemadikan di laut berhampiran Lumut dan hutan banjaran Titiwangsa juga simbolik, berkemungkinan menggambarkan sejarah perjuangan mereka "menguasai" semenanjung Tanah Melayu dengan elemen-elemen komunisme yg menjadi darah daging Chin Peng. Hutan adalah simbol perjuangan gerila komunis yg dipimpinnya yg berpusat di hutan belantara Malaya.

Kejayaan mereka membawa balik abu Chin Peng dan pemilihan tarikh abu ditabur pada 16 September, bersamaan hari Malaysia, juga kemungkinan satu simbolik terhadap kejayaan perjuangan tanpa putus asa mereka membawa pulang tokoh pengganas komunis ke Malaysia. Simbolik penentangan terhadap penubuhan Malaysia.

Keberanian menghebahkan cerita ini di sidang media dan memaparkan sokongan pengikut dan keluarga tanpa segan silu kepada massa patut dipersoalkan kerana ia seolah menormalisasikan pengaruh komunisme dan menghalalkan segala kekejaman dan kezaliman komunis yg terpahat dalam sejarah negara. Sejarah perjuangan dan pengorbanan perajurit kita menentang pengganas komunis seolah peejuangan sia-sia.

Mengikut kajian dan catatan sejarah, Chin Peng adalah komunis sejati yg mempertahankan ideologi komunisnya hingga akhir hayat. Dia tak pernah menyesal dengan perjuangannya. Sebab itulah kerajaan dahulu tidak membenarkan Chin Peng pulang ke Malaysia dan tidak membenarkan abu mayatnya dibawa pulang. Justeru, jika tiada kenyataan menentang perkara ini dari pihak kerajaan sekarang, ia seolah-olah menggambarkan perjuangan komunisme telah mendapat pengiktirafan negara!

Ia bukan isu abu mayat, ia isu simbolik perjuangan dan pengaruh komunis di tanah air kita. Hubaya hubaya tuan puan semua.

~Saadan Man

*****

Begitu lah antara sample sentimen yang saya dapati diluahkan di media sosial perihal suasana dan keadaan semasa di nagara tercinta ini. Kita boleh pejam mata dan buat2 tak dengar. Atau sekiranya sebagai penyokong tegar PH masih tidak mahu menegur malah mempertahan diri secara pekak badak. 

Namun pada pendapat saya apa jua kelemahan wajar di perbaiki, justru perlu di tegur atau di highlite. Begitu juga segala kebaikan juga wajar diberi kredit malah di war-warkan agar rakyat pun perasan. 

Peluang untuk menjadi kerajaan telah diberi oleh rakyat pasca PRU14. Maka tunjukkan kepada rakyat bahawa anda memang deserve untuk menjadi kerajaan memerintah yang boleh memberi nafas baru, malaysia baru yang bisa memakmurkan rakyat semua. Bukan kerajaan yang suka mencetus kontroversi, cakap tak serupa bikin, dan lebih teruk lagi bila di label sebagai bodoh, lembab dan malas. 

Apatah lagi dengan krisis dalaman parti, dan sindrom sekapal tapi tak sehaluan. Maaf kalau terasa sebab siapa yang makan cili padi memang rasa pedas itu menyiksakan lidah. Jika momentum kebobrokan dan kepincangan PH ini mencapai tahap hadlaju maksima, maka tidak mustahil alternatif baru atau peluang baru akan di buka untuk kelompok lain pula menggantikan kerajaan yg baru memerintah setahun jagung ini. Wallahu'alam.

@@@

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...