Please CLICK

Saturday, October 5, 2019

GST KEMBALI?

Index Bursa KL Terus Merundum

Banyak sebenarnya kes2 kontroversi yg memberi impak negatif & imej buruk kpd PH di mata rakyat marhain, walaupun tak sampai 2 tahun memerintah. 

Sebagai penyokong tegar PH sewajarnya peka dan turut menegur jika ada yg tak kena. Itu lebih baik utk meletakkan PH di landasan yg benar yg dpt membantu jangkahayat PH utk bertahan lebih drp sepenggal. Bukan skadar sokong membabi buta, pejam sebelah mata kpd setiap isu2 kontroversi yg timbul & yg hangat di bicara rakyat biasa. 

Bak kata org kuat PH...Sapa yg kuat kelentong atau berbohong terajang je...

Dont wori be hepi
PRU15 dwi parti sistem insya-Allah
Rakyat buatlah pilihan skali lagi..
Harap pilihan yg betul.

Lately paper & media massa dok bwk tagline kalau rakyat nak balik GST mungkin kita akn pertimbangkan,  mcm bagi hint yg jelas...

Bak kata KJ dulu kat parlimen, knapa hapuskan trus GST kalau ia dpt menjana income utk krajaan, yg perlu ialah ubahsuai, mungkin kurangkan kadar dsb. LGE jwb kita dah janji masa PRU utk hapuskan GST. Yg selebihnya tinggal sejarah. Rakyat tetap dlm suasana kos hidup yg tinggi, malah feel good factor pun makin terhakis. Hutang negara pun bukan makin berkurang nampaknya, malah byk asset negara pula terjual, index bursa merundum. Jadi wajar la kot jilat balik apa yg di ludahkan, smoga tak jadi krajaan sepenggal.

Ya benar PH berjaya menjadi krajaan yg lebih telus, mendedah sgala kepincangan krajaan terdahulu, namun kelihatan agak lemah dlm balance act antara usha menjadi krajaan telus yg berpaksi kpd realiti dgn memberi rasa feel good kpd rakyat marhain.

Perlu di ingat PH berjaya menumbang krajaan BN di PRU14 atas bantuan pengundi atas pagar yg telah swing kpd PH atas momentum kepincangan BN sebagai krajaan rasuah, skandal 1MDB, kos sara hidup tinggi, dsb.

Pabila PH menjadi krajaan, rakyat marhain tidak byk mendapat apa yg diharapkan. Kos hidup terus meninggi, pendapatan pula tidak pun meningkat, malah di bebani pula dgn pelbagai rasa kurang enak, menggugat selesa. Banyak pulak isu2 kontroversi yg membabitkan bangsa melayu, agama islam, dan kedaulatan raja2 yg timbul. The sense of protection & security telah terguris.

Maka ada momentum utk menjadikan PH sekadar kerajaan sepenggal. Malah YB Menteri Kesihatan pernah mengingatkan agar jgn di amalkan zikir kerjaan sepenggal ini, takut2 termakbul.

PRU15 bakal lebih matang utk rakyat memilih bukan lagi 3 penjuru. Kini ia menjadi 2 penjuru. Dua blok parti politik akn bertarung 1 lwn 1. Momentum yg dimainkan di media sosial bakal sekali lagi menjadi penentu utk kelompok atas pagar, yg khabarnya membentuk 55% drp jumlah pengundi. They will decide. Sebagaimana mereka telah mengangkat PH di PRU14. Kini kelompok ini jugalah yg boleh menidakkan PH kembali bertakhta.

PH wajar peka. Jangan rasa diri tidak perlu ditegur atau merasa pandangan orang lain itu semua tidak betul. Jangan ulangi sindrom BN dulu dlm aspek ini.

Kini keyword yg kerap didengar ialah PH kencing, cakap tak serupa bikin, janji munafiq, kerajaan u-turn, ludah jilat balik, dan yg sewaktu dgnnya. Awas !!! takut2 ia janji sinonim dgn PH dan terpahat di minda rakyat. Ingatlah momentum yg dibawa ke PRU15 sangat signifikan utk menentu halatuju mood atau swing pengundi atas pagar, iaitu kelompok majoriti.

Berikut saya paparkan satu drp pelbagai pandangan yg disuarakan di media sosial perihal krajaan yg memerintah..

*****

DARI SUDUT APA KITA HENDAK BERCAKAP TENTANG PH?

Menghampiri setahun setengah PH berkuasa, bukan sahaja penganalisis malah rakyat biasa sudah boleh membuat perbandingan dan rumusan. Rupa yang dikatakan sebagai Malaysia Baru tidak ditemukan paras indahnya. Agaknya inilah akibat kemenangan tak bermaruah hasil politik fitnah oleh arkitek pembohongan.

Dari sudut politik. PH adalah koliasi kahwin paksa dengan doktrin dan  ideologi berbeza. DAP dengan stigma Malaysian Malaysianya yang mengangkat kepentingan bangsa Cina. BERSATU serpihan UMNO hanya menumpang kekuatan DAP dan PKR di Parlimen umpama ular lidi berlagak naga. PKR adalah kepimpinan lalang yang diketuai oleh PM dalam khayalan. PAN hanyalah terompah jamban untuk DAP yang dogmatik.

Dari sudut Pendidikan. PH gagal mengotakan janji untuk memansuhkan PTPTN. Rafizi yang pernah lantang kini seperti tikus melihat besi. Silibus sejarah tentang negara hendak diubah sesuka hati mengikut ideologi sayap kiri. UEC yang bercanggah dengan dasar Pendidikan diberi keistimewaan. Jawi yang sedia terpinggir geger ditentang. Warna kasut dan stoking Menteri Melayu fikirkan. Doa di biara dimasukkan ke dalam dewan persekolahan.

Dari sudut ekonomi, saham dan mata wang jatuh merudum. Hibah Tabung Haji 6.25% di zaman BN 2017, kini tercekik pada mata hanya 1.25%. Dividen dan bonus Lembaga Tabung Angkatan Tentera           ( LTAT ) dari 12.5% pada 2017 menyusut ke 2.0% pada 2018. Peniaga kecilan Melayu dihalau dan diambil tindakan. Penjaja Cina dipandang dengan sebelah mata walaupun sudah bertahun mengotori pandangan ibukota.

Dari sudut keharmonian kaum. Hinaan terhadap institusi Islam dan Raja berleluasa. Bukan lagi berselindung, malah makin berani secara terbuka di media massa. Cabar-mencabar menunjuk kekuatan dan kesamsengan gangsterism. Melayu, Cina dan India masing-masing sudah diasuh untuk saling curiga. Sedangkan dahulunya harmoni dalam kepelbagaian bangsa. Hidup rakyat Malaysia macam satu keluarga.

Dari sudut hubungan dengan negara luar. PM Malaysia diperlekeh dan diperhina. Macam tak ada orang muda berkarisma dan berkaliber untuk memimpin negara. Negara tidak lagi diperkatakan sebagai model dunia global. Hilang kekuatan ekonomi untk dibanggakan. Negara ASEAN lain semakin maju. Malaysia yang dicintai semakin lenyap di belakang.

Dari sudut agama. Ada Menteri pelbagai agama – agama lain diberi perhatian, konon kesaksamaan. Apabila Islam diinjak dan dicerca, Menteri pelbagai agama membungkam. Sebaik sahaja bukan Islam menjadi mangsa, wah Menteri pelbagai agama ‘mengrahmatan lil alamin’ melebihi paderi dan sami. Ummah menjadi keliru, di manakah agenda memartabatkan agama dan ummah sendiri? Di mana istikharah kasih terhadap Ilahi?

Dari sudut apa kita hendak bercakap tentang PH? Segala-galanya menyakitkan dan melukakan. Inilah implikasi salah undi di tangan. Fitnah, sekular dan sosialis diyakini benar. Ulama dan Islam dikesampingkan dan diragui kejujurannya. Allah bayar cash – itulah yang ditanggung pada hari ini.

~MampuCenter

*****

Akhir kalam, usah selesa dihujung tanduk, kelak tergolek jatuh pecah berkecai.

#PolitikMatang
#RakyatSejahtera



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...