Please CLICK

Sunday, March 29, 2020

PAKEJ RANSANGAN



Pakej ransangan yang di umumkan oleh TSMY semalam, telah mengundang senyuman dan pujian ramai. Ia ibarat hujan rahmat di musim kemarau.

Namun ada juga tidak berpuas hati dan meluahkan kritikan depan dan belakang. Saya paparkan beberapa pandangan sebagai rekod umum.

Buatlah penilaian yang matang dlm suasana negara di ancam pademik COVID-19 yg total kes 2,470 dan sudah meragut 34 nyawa setakat hari ini, 29/3/2020.

Bukak lah mata hati anda.


*****

KIT SIANG DAN ANWAR TIDAK FAHAM PERLEMBAGAAN. PAKEJ RANGSANGAN TIDAK PERLU DIBENTANG DI PARLIMEN DAHULU

Oleh: ISHAM JALIL

Semalam Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim mahu kerajaan membentangkan dan membahaskan pakej rangsangan ekonomi di Parlimen dahulu.

Namun mengikut Perkara 101 Perlembagaan Persekutuan, sesuatu peruntukan tambahan dibolehkan untuk dibelanjakan sebelum ianya dibentangkan di Parlimen.

Ini kerana setiap tahun memang ada perbezaan di antara peruntukan yang dibentangkan di Parlimen pada hujung tahun sebelumnya dengan perbelanjaan sebenar kerajaan pada tahun peruntukan.

Sebab itu hampir setiap tahun ada pembentangan bajet tambahan di Dewan Rakyat dan mengikut Perlembagaan ianya boleh dibentang dan diluluskan SEBELUM atau SELEPAS perbelanjaan tambahan tersebut dibuat.

Perkara 101 Perlembagaan Persekutuan adalah jelas berkenaan hal ini i.e. mengikut Undang-undang dan Perlembagaan, kerajaan tidak perlu menunggu sebelum peruntukan tambahan dibahas, dibentang dan diluluskan di Parlimen dahulu sebelum ianya dibelanjakan.

Ini kerana penulis-penulis Perlembagaan kita dahulu faham bahawa kadangkala akan ada keadaan di mana Kerajaan perlu berbelanja lebih untuk membantu rakyat dengan segera terutama di waktu negara dilanda krisis, seperti dalam keadaan krisis COVID-19 sekarang.

Pada minggu lepas, Kerajaan United Kingdom juga telah mengambil langkah yang sama dengan Kerajaan Malaysia iaitu mengumumkan dan membelanjakan pakej rangsangan ekonomi COVID-19 mereka tanpa menunggu pembentangan di Parlimen.

Sistem Kerajaan dan Parlimen di Malaysia adalah lebih kurang sama dengan di United Kingdom, oleh itu konvensyen yang digunakan oleh mereka boleh digunakan di Malaysia.

Oleh itu cadangan Lim Kit Siang, Anwar Ibrahim dan ahli-ahli politik PH supaya perbelanjaan tambahan dalam pakej rangsangan ekonomi COVID-19 yang diumumkan oleh Perdana Menteri kelmarin dibahaskan dahulu di Parlimen adalah tidak perlu dan membazir masa yang sebenarnya kita tidak ada sekarang.

Mereka seolah-olah sama ada tidak faham Perlembagaan atau mahu mencuri perhatian rakyat kepada kepentingan politik mereka (PH).

Rakyat dan negara tidak ada masa untuk melayan kerenah Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim ini sekarang di kala kita sedang berperang dengan COVID-19.

Biar kerajaan fokus buat kerja untuk menangani krisis ini dan bukan alih perhatian mereka kepada kepentingan politik anda (PH) pula.

Seperkara lagi, pada awal bulan ini semasa PM-7 Mahathir umum pakej rangsangan ekonomi COVID-19 Kerajaan PH, mengapa tidak menjerit suruh dia bentang dulu di Parlimen pula?

ISHAM JALIL
29 Mac 2020

https://www.facebook.com/220524935369705/posts/685560315532829/?d=n

*****

RANSANGAN

Assalamua’laikum drp
Tan Sri A Wahid Omar:

1. Terdapat pelbagai reaksi terhadap Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat 2020 (PRIHATIN) yang telah diumumkan oleh YAB Perdana Menteri petang semalam. Ramai yang menyahut baik pakej menyeluruh berjumlah RM250b ini. Walaubagaimanapun ada juga yang mempertikaikan jumlah yang disebut memandangkan jumlah suntikan fiskal secara langsung adalah berjumlah RM25b . Bagi saya pakej ransangan ini memang prihatin rakyat dan menyeluruh. Memandangkan telah ramai yang memberikan ulasan terhadap langkah2 terperinci, Izinkan saya memberikan ulasan dalam konteks pengurusan Kewangan/ fiskal secara keseluruhan.

2. Dalam mentadbirkan sesebuah negara, selain daripada suntikan fiskal langsung melalui bajet Kerajaan Persekutuan, mana2 Kerajaan perlu menggembling dana daripada pelbagai sumber untuk merangsang pertumbuhan ekonomi. Ini termasuklah dana2 daripada agensi2 Kerajaan, syarikat2 berkaitan Kerajaan dan sektor swasta. Lagipun kira2 dua pertiga daripada ekonomi negara kini dipacu oleh sektor swasta.

3. Pada 27hb Februari 2020 yang lalu Mantan PM7 telah mengumumkan Pakej Rangsangan Ekonomi 2020 (PRE 2020) bernilai RM20b. Daripada jumlah ini, hanya RM3.5b adalah suntikan fiskal langsung daripada Kerajaan Persekutuan. Selebihnya adalah dari sumber luar bajet iaitu RM10b daripada suntikan pengurangan kadar 4% caruman pekerja KWSP, RM3.5b dana pinjaman BNM, BSN dan lain2 agensi, dan RM3b daripada sumber lain.

4. Dalam Bajet 2020 yang telah dibentangkan di Parlimen pada 11 Oktober 2019, Kerajaan telah memperuntukkan perbelanjaan berjumlah RM297b berbanding jumlah hasil RM244.5b . Ini bermakna setelah mengambil kira terimaan balik pinjaman RM0.8b, Kerajaan akan mengalami defisit fiskal sebanyak RM51.7b, atau 3.2% daripada KDNK pada nilai semasa RM1,608b. Suntikan langsung RM3.5b yang diumumkan dalam PRE 2020 akan meningkatkan defisit fiskal tahun 2020 kepada 3.4% daripada KDNK.

5. Krisis ekonomi global akibat wabak Covid-19 akan mengurangkan hasil Kerajaan dengan ketara. Sebagai contoh, seingat saya, setiap USD1 kejatuhan harga minyak mentah Brent setong akan mengakibatkan pengurangan hasil Kerajaan sebanyak kira2 RM300j setahun. Bajet 2020 telah disediakan berdasarkan andaian purata harga minyak mentah Brent USD62 setong. Harga minyak Brent terkini adalah USD25 setong dan purata harga untuk bulan Mac adalah USD35 setong. Ini bermakna sekiranya purata harga minyak Brent untuk tahun 2020 adalah pada harga USD35 setong, hasil Kerajaan akan berkurangan sebanyak kira2 RM8b . Hasil cukai pendapatan juga dijangka berkurangan akibat penurunan pendapatan bercukai individu dan korporat. Jika diandaikan hasil Kerajaan keseluruhannya akan berkurangan sebanyak RM22b, ia akan meningkatkan defisit fiskal kepada kira2 RM74b atau 4.6% daripada KDNK.

6. Dalam pembentangan Pakej rangsangan PRIHATIN, YAB PM telah mengumumkan pakej rangsangan berjumlah RM250b iaitu RM20b daripada PRE 2020 yang terdahulu dan RM230b rangsangan tambahan. Daripada jumlah RM230b ini, RM22b adalah suntikan fiskal langsung, RM100b dalam bentuk moratorium pinjaman, RM55b dalam bentuk jaminan, RM40 pengeluaran KWSP dan RM13b lain2 sumber. Ini menjadikan jumlah keseluruhan suntikan fiskal langsung sebanyak RM25b, 1.6% daripada KDNK (pada nilai semasa yang sama).

7. Dengan tambahan RM25b ini, defisit fiskal akan meningkat kepada RM99b atau 6.2% daripada KDNK. Saya difahamkan terdapat beberapa langkah peningkatan hasil dan pengurangan perbelanjaan operasi yang dapat mengurangkan defisit fiskal kepada RM74b atau 4.6% daripada KDNK.

8. Defisit 4.6% daripada KDNK ini adalah lebih rendah daripada defisit 6.7% yang pernah dicatatkan pada tahun 2009 semasa negara Malaysia mengalami krisis kewangan global. Ini selaras dengan kenyataan PM bahawa Kerajaan akan memastikan kedudukan fiskal dan hutang negara sentiasa mampan dan Kerajaan perlu kembali melaksanakan langkah konsolidasi fiskal dalam jangka masa sederhana bagi mewujudkan ruang fiskal untuk jangka masa panjang.

9. Defisit di bawah paras 5% ini akan mengurangkan tekanan terhadap penarafan kredit antarabangsa Malaysia semasa A3/A- . Ia juga akan memberikan ruang untuk Kerajaan melaksanakan langkah2 tambahan sekiranya wabak Covid-19 berlarutan melangkaui tempoh 6 bulan.

10. Secara keseluruhan, pakej rangsangan yang bermatlamat melindungi rakyat, menyokong perniagaan dan memperkukuhkan ekonomi yang telah diumumkan adalah bertepatan (appropriate) dalam keadaan yang amat sukar, tidak pernah dilalui (unprecedented) dan tidak menentu ini. Marilah kita bersikap membina dan bersama-sama memainkan peranan masing2 mengatasi krisis global ini yang mengancam nyawa, kehidupan dan kesejahteraan kita.

Sekian, terima kasih & Salam hormat.
AWO
28.03.20.

#CnPEnterprise
#WajarHadam

*****


FB : Abdul Rahim Hilmi Zakariya

"Kerajaan PN pembohong. Sembang pakej RM 250 bilion tapi suntik dana RM 25 bilion sahaja. Lain semua duit rakyat. Langsung tak bantu majikan untuk kuatkan ekonomi" - Economist pro PH.

Masalah utama hidup saya dan tuan-tuan semua hari ini adalah orang bodo sangat suka bercakap. Kemudian konfiden. Oleh itu, saya sediakan point-point untuk tuan-tuan lawan falasi hujah di atas sepertimana berikut:

1. Memang betul suntikan daripada dana kerajaan hanya RM25 bilion. Tetapi itu adalah dana secara terus. Kerajaan terpaksa menanggung secara tidak langsung (indirect) peruntukan lain melalui kehilangan hasil.

Sebagai contohnya, walaupun sekali imbas moratorium penangguhan bayaran ansuran bank (nilaian +-RM100bilion) akan ditampung oleh institusi kewangan negara, tetapi kerajaan terpaksa menanggung kehilangan hasil cukai akibat kekurangan hasil yang dipungut oleh bank2 terlibat.

Begitu juga dengan penangguhan PTPTN dan PTPK. Memanglah nampak sekali imbas kerajaan tak keluar duit. Tetapi kerajaan terpaksa menyalurkan dana yang lebih tinggi kepada tabung-tabung ini bagi membolehkan keduanya terus berkemampuan menyalurkan pinjaman kepada pelajar pada tahun hadapan

2. Mengatakan bahawa 90% peruntukan pakej stimulus ini datang daripada duit rakyat pun tak tepat. Mana ada 90%. Sebenarnya 100%. Duit dalam perbendaharaan negara tu semua duit rakyat. Awak semua hilang akal ke?

Dalam ekonomi, bukan sesuatu yang utama bagaimana duit datang. Tetapi bagaimana sebenarnya duit itu dibelanjakan bagi memberikan hasil optimum kepada semua

3. Peruntukan kepada majikan memang tidak datang dalam bentuk tunai. Ia lebih kepada perlepasan cukai serta subsidi utiliti. Tetapi mengatakan bahawa ia tidak mengembangkan ekonomi adalah salah.

Dalam sistem hari ini, perkara paling utama adalah aliran tunai. Apabila rakyat mempunyai lebihan dan berbelanja, ia akan meningkatkan hasil dan keuntungan peniaga. Peniaga itu majikanlah. Majikan mendapat manfaat secara tidak langsung daripada perbelanjaan rakyat

Sebab itu adanya bayaran khas kepada penjawat awam dan pesara. Ikutkan kelompok ini mana perlu sangat kerana gaji mereka tidak terjejas. Tetapi kerajaan tahu bahawa apabila seseorang individu itu mempunyai 'financial security', maka dia akan cenderung untuk berbelanja daripada menyimpan di bank.

4. Memang pakej kali ini lebih kepada menjaga kebajikan dan survival rakyat. Sebab isu yang paling utama adalah bagaimana rakyat mahu menyambung hidup dan bukannya bagaimana orang kaya nak beli Mercedes baru untuk dipakai pada Hari Raya nanti.

Kalau rakyat tak boleh survive, siapa nak tolong beli produk awak semua? Siapa nak upah kontraktor tambah awning depan rumah sebelum hari raya? Siapa nak pergi bazar Ramadan untuk beli makanan pada bulan puasa?

Hari ini adalah persoalan survival. Untung kita tu cerita tahun depan.

5. Orang nampak kerajaan cuma suntik dana RM25 bilion. Tapi ramai tak sedar disebabkan model bajet kita sebelum ini berteraskan hasil petroleum, maka kerajaan telah kehilangan hasil yang sangat banyak.

Jika sekiranya harga minyak terus kekal pada kadar USD30 berbanding unjuran asal USD62, maka negara akan kehilangan pendapatan RM26 bilion

Hilang ni siapa tanggung? Makcik Kiah ke tanggung?

Yang gatal sangat buat bajet syok sendiri tu pasal apa

6. Akhirnya kita semua kembali kepada zaman 2009. Zaman di mana sistem ekonomi kita diteraskan kepada kepentingan perbelanjaan rakyat dan kesejahteraan hidup.

Yang paling penting sebenarnya dan sesuatu yang orang PH lupa adalah, ini adalah pakej yang dirangka untuk menenangkan rakyat. Untuk menaikkan moral rakyat. Untuk meyakinkan rakyat bahawa kerajaan tidak pernah sesekali meninggalkan mereka

Di dalam mana-mana perang, kerajaan tidak akan menang jika menghayun pedang sendirian

Ia memerlukan kepercayaan rakyat untuk terus mara ke hadapan

Kerana ini adalah perang yang kita wajib menang.

Dan kita sentiasa akan menang

#KitaPastiMenang

----
Abdul Rahim Hilmi Zakariya
Bukit Tunggal Kuala Terengganu

******

Saya mewakili mungkin sebahagian besar rakyat  malaysia merasa lega dan bersyukur bila didedahkan dgn pakej ransangan ini.

Saya layak dapat rm1,600 untuk seisi rumah. Alhamdulillah.

Saya juga layak utk tangguhkan bayaran bulanan loan rumah dan loan peribadi di Maybank yg berjumlah rm1,450/mth selama 6 bulan.

Anak bongsu saya yang baru dua bulan kerja selepas grad drp UIA layak dapat rm800. Alhamdulillah.

Ini sangat membantu kerana saya bekerja di syarikat SME. Gaji bulan mac di bayar separuh utk 7 hari tempoh PKP. Dan bermula bulan april ini kami dikehendaki mengambil cuti tanpa gaji.

Justru saya sangat teruja pabila pakej ransangan dan segala inisitif gomen setakat ini sedikit sebanyak dapat membantu rakyat marhain, termasuk warga tua seperti saya ini. TQ sir.

#SyukurAtasRezkiIni

--


Friday, March 27, 2020

COVID-19




Pendamik COVID-19 telah mengalih tumpuan rakyat drp kegawatan politik. 

Krajaan PN juga disibukkan dgn wabak global ini & langkah2 menanganinya termasuklah PKP dan bantuan @ransangan ekonomi. 

TM dan DSAI pun sudah agak cool dan hilang drp arus perdana. Namun begitu ejen2 politik terus cuba menyelit. 

PH kini menjadi blok pembangkang. Maka tugasan utama ialah membangkang & cari kelemahan gomen. 

PH telah diberi mandat oleh rakyat utk jadi gomen, tapi sekadar bertahan 22 bulan. PH telah gagal. Failed big time. PH meruntuhkan PH. PM drp PH letak jawatan. Thats the fact. 

Negara tergantung tanpa gomen hampir seminggu. Akhirnya YDPA mengikut perlembagaan telah melantik TSMY sebagai PM dgn gabungan PN, bagi mengakhiri kemelut. Proses demokrasi diteruskan. 

Maka PH telah tiba2 jadi pembangkang. Pak2 menteri kembali jadi MP biasa. Agak terkejut berok semuanya. Pencen pun tak layak sebab tak sampai satu penggal. Sedih ooo. 

Perseteruan dalaman telah meruntuhkan PH. Nasi dah jadi bubur. Mandat yg disia2kan. 

Kini sudah 20 hari TSMY jadi PM. Rakyat sudah agak selesa. Apatah pula dgn isu besar COVID-19, rakyat sudah tidak fokus kpd politik lagi. Itulah hikmahnya. 

Ini tak boleh jadi, fikir juak2 PH. Maka jelajah negara lah mereka, buat video2 di FB, dsb. Cuma tak ada ummph, dah hilang momentum. Pandemik COVID-19 telah menjadi tumpuan utama. Sedih weh. 

Tak putus asa. Melalak lagi pada setiap kesempatan. Tapi acap kali memakan diri. Cakap tak serupa bikin. Masa jadi gomen, PH bukan setakat gagal membela rakyat, malah menambah keresahan dan ketidak puasan byk pihak terutamanya org islam dan bumiputra. Terlalu mengikut telunjuk DAP. Itulah pandangan umum.

Statement drp bekas2 ahli kabinet seperti khalid samad, mujahid, syed saddiq, mahfuz, dan yg sewaktu dgnnya selalu dipandang sinis, carry no weight, and tidak dihiraukan. Kesian dia. 

DAP diam terus bila dah takde kuasa ni. Dibiarkan proxy & ejen2 yg buat kerja. 

Maka keyword yg dimainkan ialah rampasan kuasa, pintu belakang, pengkhianat, tebuk atap, perompak, perasuah, penunggang agama, dan seumpamanya. Atau cuba melaga-lagakan umno tentang kerusi kabinet. Tapi rakyat dah bosan. Itu isu basi. 

Pilihan YDPA telah diterima rakyat. TM sendiri mengakui gomen PN ini boleh bertahan hingga PRU-15. 

Apatah lagi karektor TSMY yg berjaya menyantuni rakyat, telah menyerapkan feel good factor dan kestabilan di kala negara sedang bergelora. 

Stay home, stay calm, dan kita doa yg baik2. Insya-Allah.

#DoaYangBaik2

Monday, March 9, 2020

KABINET 2020


KABINET

Alhamdulillah TSMY selaku PM telah mengumumkan barisan kabinet 2020. Kombinasi tokoh2 politik berpengalaman atau punyai potensi, bersama  beberapa senator, juga teknokrat berwibawa. Feel good factor dapat dirasakan dlm sebuah kerajaan baru yg bisa mengembalikan keyakinan dan harapan rakyat. Smoga sgala elemen negatif dpt dipinggirkan, sekali gus kita nilai secara positif dan membina. Wajar kita sangka baik. Bagi ruang dan peluang. Agar masa depan yg cemerlang akn dijana. Jazakallah.

#BersihSPRM
#LulusPDRM

*****

Apa cer politik hari ni?

Ramai yg ternanti2 akn pengumuman barisan kabinet yg khabarnya akn diumumkan dalam masa terdekat.

Apapun kelompok ABU (asal bukan umno) telah tersingkir menjadi pembangkang yg sudah memulakan roadshow mereka slps mereka sendiri meruntuhkan krajaan rapuh PH dgn haru biru yg melanda yg kini terpahat dlm sejarah politik negara.

Maka kelompok ABD (asal bukan DAP) yg di perkenan oleh YDPA utk memikul amanah besar mengisi kekosongan hasil keruntuhan kerajaan PH yg incompetent yg berbalah sesama mereka itu, harus di beri peluang dan sokongan yg sewajarnya.

Selamat maju jaya !!

******

TAHNIAH

Tahniah kpd TSMY yg di lantik menjadi PM ke-8.

Rezki yg Allah telah aturkan utk beliau. Walaupun tidak disebut sebagai calon dlm merebut jawatan PM, tapi akhirnya bekas TPM yg low profile ini telah diangkat utk memimpin negara oleh YDPA.

Integriti TSMY sangat terserlah dlm isu 1MDB hingga pernah tersingkir drp kerusi empuk TPM beberapa tahun lalu. Dan terkini dlm kes pemuka LTTE.

Sebagai rakyat, saya rasa ini yg terbaek. Feel good factor memenuhi segenap ruang. Apatah lagi melihat salasilah beliau berayahkan salah seorg tokoh ulama tersohor negara.

Tentunya ada rasa tidak puas hati yg timbul terutamanya kelompok PH. Namun begitulah percaturan Allah mengatasi segala perancangan makhluk.

#RedhoKetentuanAllah

*****

PERIKATAN NASIONAL BUKANLAH MUAFAKAT NASIONAL

Oleh: Dr Tanaka Mustafa

1) Perikatan Nasional adalah coalition antara Muafakat Nasional (UMNO+PAS), Barisan Nasional (UMNO+MCA+MIC), Gabungan Parti Sarawak (GPS), Bersatu (PPBM) dan 'Ex-PKR' (Team Azmin Ali).

2) Coalition ini hanya wujud untuk menyokong TS Muhyidin Yassin sebagai PM-8, bagi menamatkan krisis politik yang berlarutan hampir seminggu. Nama Perikatan Nasional pun bukanlah nama rasmi. Hanya direka untuk memudahkan sebutan.

Tiada manifesto.
Tiada apa-apa perjanjian.
Tiada tahaluf siyasi
Tiada ta'awun siyasi

3) Dengan demikian, TS Muhyidin tidak terikat untuk melantik sesiapa pun dalam kabinetnya, tidak terikat dengan apa-apa manifesto untuk dilaksanakan etc. Namun atas budi bicara antara beliau dan komponen Perikatan Nasional, beliau dijangka tidak akan meminggirkan mana-mana komponen dalam kabinetnya.

4) Setiap komponen Perikatan Nasional pula tidak tertakluk kepada mana-mana komponen lainnya. Muafakat Nasional tidak tertakluk kepada prinsip Barisan Nasional, begitu juga sebaliknya. GPS juga tidak tertakluk kepada apa-apa prinsip Muafakat Nasional. Demikian juga Bersatu tidak terikat apa-apa dengan prinsip UMNO. Manakala UMNO terikat dengan Muafakat Nasional dan Barisan Nasional.

5) Dalam coalition yang boleh dianggap sebagai terikat dengan ikatan Van der Waal (sejenis ikatan kimia yang lemah), Ia mudah berpecah apabila kondisi tidak disepakati sesama komponen. GPS boleh quit tanpa apa-apa isu jika mereka tak puas hati dengan PAS. UMNO boleh tarik balik sokongan kepada PM-8 tanpa perlu kepada PAU. Namun kekuatan Perikatan Nasional ada pada polarity setiap komponen. Polarity semua komponen adalah "tanpa DAP".

6) Muafakat Nasional tiada kuasa penuh dalam Perikatan Nasional. Penguasaan Muafakat Nasional dalam kerajaan tidak solid, kerana Perikatan Nasional itu sendiri tiada 'perlembagaan' ataupun piagam persefahaman. Hubungannya dengan kerajaan adalah sebagai komponen yang menyokong PM-8. Jika Muafakat Nasional quit daripada Perikatan Nasional, ia tidak boleh dikatakan khianat pun, tidak sebagaimana Bersatu quit PH, itu adalah khianat.

7) Perikatan Nasional tiada manifesto. Mengungkit manifesto solo PAS atau manifesto BN adalah tidak relevan dalam Perikatan Nasional, kerana turut disertai oleh Bersatu dan Ex-PKR. Kerajaan tanpa janji manifesto boleh fokus kepada pemulihan ekonomi, sosial dan perpaduan rakyat tanpa gangguan manifesto yang pelik-pelik.

8 ) Seperti yang PAS tekankan, kerajaan perlu fokus kepada pemulihan ekonomi dan perpaduan, kerana dua teras utama ini bukan sahaja menjadi tuntutan semua komponen Perikatan Nasional, malahan rakyat keseluruhannya juga mendambakan  satu penyelesaian yang baik.

9) Ucapan TS Muhyidin sebagai PM-8 juga menyeru kepada pemulihan ekonomi dan perpaduan. Beliau berjanji akan melantik menteri kabinet yang berkelayakan untuk tujuan tersebut. It's not easy, tetapi ia adalah cabaran yang besar. Yang melegakan beliau adalah komponen Perikatan Nasional tidak cenderung untuk melobi jawatan, terutama PAS.

10) Semuanya diserahkan kepada kebijaksanaan beliau mengurus perlantikan kabinet. Sebab ia sebenarnya adalah kerajaan TS Muhyidin Yassin, yang terhasil daripada krisis dalaman PH. Muafakat Nasional dan GPS hanya mencukupkan bilangan sokongan sahaja, kerana pada asalnya Muafakat Nasional lebih cenderung untuk parlimen dibubarkan. Bila-bila masa sahaja Muafakat Nasional boleh quit jika mereka kehendaki.
Sekian

********

Menelusuri landskap baharu siasah Malaysia

Prof Madya Dr Mohd Izani Mohd Zain, Astro Awani |  Mac 07, 2020 11:30 MYT

KRISIS politik negara mutakhir ini telah membawa kepada landskap baharu dalam politik tanah air.

Landskap baharu ini ditandai oleh sekurang-kurangnya lima faktor iaitu pemerkasaan amalan demokrasi beraja, pengukuhan politik Melayu sebagai teras politik Malaysia, politik kerjasama yang longgar, impak faktor 4R dan hero baharu kepemimpinan negara dan politik tanah air.

Faktor pertama, iaitu pemerkasaan amalan demokrasi beraja menzahirkan peranan istana dalam menyelesaikan konflik politik negara.

Krisis politik telah mendesak campur tangan pihak Istana bagi meredakan keadaan. Bermula langkah tegas Sultan Ibrahim di Johor dan perkenan Yang di-Pertuan Agong (YDPA) melantik Perdana Menteri ke-8, amalan demokrasi beraja semakin kukuh dalam landskap politik negara.

Meskipun amalan ini dilihat oleh sesetengah pihak termasuk media asing sebagai ‘rampasan kuasa’ oleh pihak istana, pandangan itu langsung tidak relevan.

Lebih penting, peranan istana ini termaktub dalam perlembagaan. Malah, rata-rata rakyat Malaysia melihat campur tangan ini adalah perlu kerana mereka sudah muak dengan karenah ahli politik yang bercakaran sesama sendiri untuk merebut kuasa tanpa sudah.

Krisis politik kali ini ‘mendekatkan’ lagi jarak pihak Istana ke pangkuan rakyat dengan menstabilkan keamanan siasah dan bukan lagi hanya simbol dan lambang mengikut pemikiran cetek beberapa pihak.

Untuk mengetahui kepentingan konsep demokrasi beraja dengan lebih lanjut, boleh merujuk kepada tulisan Prof Madya Dr Shamrahayu A. Aziz berjudul, ‘Islam, Demokrasi dan Raja di Malaysia: Perspektif Perlembagaan’, dalam buku Demokrasi dan Dunia Islam: Perspektif Teori dan Praktik, terbitan Penerbit Universiti Malaya (UM), suntingan Mohd Izani Mohd Zain.

Kedua, kegagalan Kerajaan Pakatan Harapan (PH) untuk bertahan lama tidak berlaku semata-mata pergeseran antara Tun Dr Mahathir dan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Akan tetapi, ia kerana wujud proses pembetulan dalam soal meletakkan politik Melayu sebagai teras politik Malaysia.

Naratif politik kerjasama PH yang bersandarkan kepada pendekatan centripetalism tidak lagi terikat dengan faktor perkauman, tetapi berpendekatan sederhana, moderat dan inklusif dengan memberi fokus kepada isu dan kepentingan bersama seperti demokrasi, kebebasan, keadilan dan pemerintahan baik (good governance).

Dari satu sudut, pendekatan centripetalism ini baik untuk pengukuhan demokrasi, namun membelakangi faktor etnik, sejarah dan perkongsian kuasa antara kaum dalam amalan politik di negara adalah satu kesilapan.

Lebih-lebih lagi, naratif politik kerjasama ini telah mula merobek kedudukan tiang seri dalam Perlembagaan Malaysia seperti kedudukan agama Islam, bahasa Melayu, institusi Raja dan hak keistimewaan bumiputera.

PH mungkin lupa, mereka dimenangkan oleh pengundi dalam Pilihan Raya ke-14 lalu bukan disebabkan oleh keinginan rakyat Malaysia untuk mengubah tiang seri ini, tetapi mahukan kerajaan yang lebih baik dan berintegriti.

Mereka dahulu menolak UMNO dan Barisan Nasional (BN) tetapi bukan perlembagaan.

Ketiga, landskap politik Malaysia kini berpaut kepada kerjasama politik yang longgar. Ia terbukti setelah berlaku krisis politik negara mutakhir ini.

Dalam ilmu sains politik, kerjasama politik mempunyai dua tahap. Pertama, disebut sebagai alliance atau kerjasama politik melangkaui pilihan raya untuk jangka panjang.

Kedua, disebut sebagai coalition, iaitu kerjasama politik untuk jangka pendek seperti memenangi pilihan raya sahaja.

Kerjasama politik melibatkan parti politik masa kini boleh dianggap rapuh kerana ia lebih dipengaruhi soal kepentingan kuasa dan kedudukan.

Malah, kepentingan ini boleh berubah dari semasa ke semasa. Mungkin sukar untuk mewujudkan semula konsep kerjasama politik seperti BN kecuali kerja keras dan permuafakatan antara elit politik.

Berbanding Perikatan Nasional (PN), banyak pihak mahu melihat Muafakat Nasional (MN) antara UMNO dan PAS diperkukuh demi kesejahteraan ummah.

Malah, MN dilihat sebagai teras kepada PN dengan kehadiran Bersatu sekaligus memperkukuh kedudukan politik Melayu/Islam.

Keempat, jika politik Malaysia selama ini tidak boleh menolak faktor 3R iaitu, race (perkauman), royal (istana) dan religion (agama), kini wujud satu lagi faktor R, iaitu region atau wilayah.

Perkara ini pernah saya sentuh ketika terlibat sebagai pembicara dalam Siri Seminar UMCEDEL bertajuk ‘ Landskap Politik Malaysia Pasca Tun Dr Mahathir’ anjuran Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan raya Universiti Malaya (UMCEDEL) baru-baru ini.



Saya berpandangan, politik Malaysia perlu memberikan perhatian yang serius kepada soal kepentingan negeri atau wilayah.

Politik Malaysia tidak boleh lagi tertumpu di Putrajaya semata-mata, tetapi mengambil kira suara dan keperluan negeri. Inilah semangat dalam konteks federalisme yang sebenar.

Kelima, dengan krisis politik yang berlaku, sudah tiba masanya kita menobatkan hero-hero baharu dalam politik tanah air.

Tun Dr Mahathir merupakan seorang negarawan ulung yang banyak berjasa kepada kita semua, namun sampai bila kita harus bergantung kepada beliau.

Krisis politik ini sewajarnya membuka laluan kepada pemimpin politik lain untuk diberikan ruang dan peluang.

Pemimpin yang terlalu lama akan mewujudkan penginstitusian pemimpin yang tidak baik kepada demokrasi di negara.

Bakat baharu politik yang berintegriti dan berkeperibadian luhur mesti diangkat. Pemimpin yang god-fearing atau takutkan Tuhan perlu kita ketengahkan demi masa depan Malaysia yang sejahtera.

Kini, kita mempunyai perdana menteri baharu yang juga ahli politik berpengalaman, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Namun, kita juga perlu siap siaga dengan ketumbukan pemimpin politik baharu yang mampu memimpin negara dengan sebaik-baiknya.

Bukan itu sahaja, kepemimpinan negara perlu mendapat sinergi ahli politik dan profesional kerana kita mahukan bakat terbaik untuk Malaysia.

Siapa sangka pada tahun keramat 2020, kita dihadiahkan dengan krisis politik sebegini.

Mungkin ada hikmah di sebaliknya. Belajarlah sesuatu.

Apa yang jelas, lima faktor ini dilihat mewarnai landskap politik atau siasah Malaysia pasca krisis politik.

--------

Penulis ialah Profesor Madya di Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia (UPM). Beliau merupakan penganalisis politik yang sering memberi komentar dalam media tempatan mahupun antarabangsa.

Penulis juga Setiausaha Pertubuhan Pembangunan Penyelidikan dan Dasar Pendidikan Tinggi Malaysia (PenDaPaT) dan bekas Setiausaha Akhbar (SUA) Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.
Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Astro AWANI.

******

Luahan Hati Tun M

"Dulu depa mintak tolong saya lead Pakatan Harapan untuk hadapi Pilihanraya Umum... Depa nak saya jadi PM sekiranya PH menang pilihanraya... Katanya untuk meyakinkan rakyat bahawa PH sudah bersedia untuk memerintah negara, menggantikan UMNO yang korup... Ternyata strategi itu berjaya, PH menang PRU-14.

Bila saya jadi PM, depa tak sabar nak suruh saya berhenti, desak saya suruh serah jawatan kepada Anwar, duk tuduh saya, apa nama, gila kuasa dan sebagainya... Sedangkan saya fikir kalau saya resign dalam keadaan sekarang, Pakatan Harapan akan jatuh, sebab Anwar tidak punya sokongan yang cukup dari ahli dewan rakyat untuk jadi PM.

Satu lagi, depa tak faham... Saya tak boleh serahkan jawatan PM kepada sesiapa pun, itu bukan kuasa saya... Saya tidak ada hak untuk lantik PM selepas saya... 'Serah jawatan' itu hanya istilah saja, tapi perlantikan Perdana Menteri itu ada proses dan tatacaranya.

Dulu saya jadi PM ke-4, kemudian saya letak jawatan, lalu UMNO sebulat suara cadangkan kepada YDP Agong untuk lantik Pak Lah jadi PM, dan Agong pun setuju.... Bukan saya yang serah jawatan kepada Pak Lah dan bukan saya yang lantik Pak Lah jadi PM.... Dan selepas itu pun, bukan Pak Lah yang serah kuasa kepada Najib dan bukan Pak Lah yang lantik Najib jadi PM... Pak Lah letak jawatan, dan UMNO sebulat suara setuju lantik Najib, Agong pun perkenankan perlantikan itu.

Sekarang depa desak saya lepaskan jawatan untuk beri laluan kepada Anwar..... Tapi bila saya umumkan letak jawatan, depa gagal angkat Anwar jadi PM kerana tak cukup sokongan, depa tuduh saya telah mengkhianati Pakatan Harapan.... Depa tuduh saya.. apa nama... gulingkan kerajaan Pakatan Harapan.
CnP : chedet.blog

******

POLITIKUS

Sebagai netizen dan rakyat, saya tidak terkecuali drp merasa blur atau fenin melihat suasana politik yg mutakhir ini. Maka turut terjebak mengikuti bicara di pelbagai media utk cuba faham dan hadam. Pagi ni saya baca satu posting yg mungkin juga logik. Its a game ruponya di kelompok politikus...

*****

Ini mungkin script nya. Rakyat di mangsakan
😰😰😰

GAMECEPTION.

Tun 'game' Anwar apabila Tun macam taknak bagi dia jawatan PM-8, kemuncaknya bila PPBM ugut nak keluar PH jumaat lepas.

Bengang dengan Tun, maka Anwar pun 'game' balik Tun dengan niat nak pergi jumpa YDPA Isnin walaupun janji bersabar.

Sebelum dia kena 'game' dengan Anwar..

Maka Tun pun 'game' Anwar dulu dengan gerakkan 'budak-budak' dia(Azmin dan Moyden) utk gang up dengan MN  jumpa YDPA pada Ahad sebelum sempat Anwar jumpa Isnin.

Tapi malangnya 'game' Tun tak kesampaian penuh sebab YDPA sebagai pengadil, nak bagi fair 'game' kat Anwar jumpa baginda dulu pada hari Isnin.

Anwar yang terkejut dengan 'game' Tun dan budak-budak dia pada Ahad, janji dia akan sokong Tun kekal PM, tak mintak dah PM-8, sanggup jadi PM-9.

Tun yang teruja dengan janji Anwar, ambil keputusan untuk 'game' pulak 'budak-budak' dia dengan MN dengan kata dia tak ada kena mengena dengan mereka dan bagi tawaran yang tak boleh diterima oleh MN iaitu bekerjasama dengan DAP.

Sedar diri di'game' oleh Tun M, Maka MN ambil keputusan untuk balas balik 'game' Tun M dengan tarik balik sokongan kepada Tun M dan mintak bubar parlimen menyebabkan ada ruang untuk Anwar potong angka sokongan ahli parlimen dan 'game' kan Tun semula.

Maka harini, PKR, DAP dan AMANAH telah 'game' kan Tun dengan menamakan Anwar sebagai PM.

Dan melihatkan sokongan Tun M sudah berkurangan kerana MN 'game' Tun dengan tarik sokongan terhadap Tun M dan tindakan PKR, DAP dan AMANAH tadi, maka mengamoklah PPBM tersedar diri bahawa mereka mungkin ter 'game over' dengan Anwar sebagai PM mereka selepas ini.

Inilah dia drama 'Gameception' minggu ini tuan puan, tak sabar betul tunggu ending dia, popcorn dah habis dah ni..🥱

Sekian.

******

Aduhai..and it cost rm43b loss in bursa on 1st day of the crisis alone..

Same old story of TM vs DSAI

Sepatutnya straight fwd je

1) smooth handover as promised when the time come, after apec
2) if not happy with the cabinet, than drop n replace yg tak perform tu
3) rakyat dah pilih PH in pru14, should  not be kelam kabut like this...PH for Pakatan Haprak (in the end).


#JauhkanBalaYaAllah


******

Posting ini menyelusuri hari ini dalam sejarah bermula pada 23 Feb 2020 hinggalah terlantiknya PM-8 di bawah perkenan YDPA pada 29 Feb 2020. Seterusnya pembentukan kabinet pada 9 Mac 2020. Pelbagai analisa dan komenter daripada pakar politik hinggalah netizen dan rakyat marhain di bicara kedai kopi, semuanya terkedu dan teruja untuk meluahkan pandangan dan pendapat pada senerio politik negara. 

PH yang diberi mandat oleh rakyat pada PRU-14 yang lalu, tampak gagal membendung bisul yang menjadi barah tahap 4 hingga meletop dan terus meruntuhkan sebuah gomen of the day yang gagal diselamatkan mahupun cuba dipulihkan. Kata orang ia tak lain dan tak bukan asbab permusuhan politik yang senyap dan nyata antara TM dan DSAI. Itulah punca barah itu.

Penyatuan politik PH yang rapuh antara gabungan yang berkepentingan terus menghantui. Tiada otoriti parti yang betul2 dominan yang boleh mengikat kukuh binaan atau gabungan itu. Rakyat melihat PH telah meruntuhkan PH itu sendiri. PH gagal untuk memikul amanah besar memimpin negara menggantikan kerajaan BN terdahulu. Harapan yang diberikan rakyat makin hari makin celaru makin punah, hingga menjadi takde harapan dan pecah berkecai akhirnya. 

Pakatan Harapan bertukar menjadi Pakatan Haprak. Tiada yang perlu dipersalahkan melainkan PH sendiri, self destructive kata orang jawa.

Maka dalam kebosanan dan ketadaktentuan selama seminggu, negara di lopongkan tanpa sebuah kerajaan yang sah, maka YDPA telah berkenan melantik seorang tokoh politik yang mempunyai 40 tahun pengalaman yang juga pernah menjadi bekas TPM, iaitu TSMY sebagai PM-8. What a suprise.

Maka juak2 PH pun tanpa sembunyi memainkan semboyan kerajaan pintu belakang. Tanpa malu membelakang malah menderhakai keputusan YDPA. Tanpa menunggu lama menjelajah ke seluruh negara mengadakan roadshow sebgai pembangkang yang cuba meraih simpati rakyat dan memainkan kisah dan drama sedih menyalahkan pihak lain atau digunakan kalimah pengkhianat agar melekat diminda. Namun hakikatnya, PH sekadar gagal pabila diberi amanah besar memimpin negara. 

Parti DAP yg dominan di sebalik tabir kini sudah hilang kuasa bersama PKR dan PAN yg kerap dilihat selalu mempertahan atau takut dgn DAP. Itulah mungkin balasan Allah kpd PH yg mungkir janji, melanggar amanah dan mula tunjuk angkuh bila berjaya memimpin negara. Wallahul'alam.

#SiapaPengkianat?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...