Please CLICK

Sunday, October 25, 2020

HALATUJU KERAJAAN


Suspense telah berakhir. YDPA telah membuat keputusan. Semua rakyat Malaysia wajar akur.

Menurut Al-Sultan Abdullah baginda amat mempercayai keupayaan kerajaan untuk terus melaksanakan dasar dan penguatkuasaan bagi membendung wabak Covid-19.

Walaupun darurat tidak diisytiharkan, Agong mengingatkan ahli politik agar menghentikan segera segala politicking yang boleh menggangu kestabilan pemerintahan negara.

Sesiapa yg menganggu gugat kestabilan kerajaan sedia ada wajar dikenakan tindakan tegas.

*****

Dari Sinar Harian:

Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara, Datuk Indera Ahmad Fadil Shamsuddin dalam satu kenyataan berkata, keputusan itu dicapai selepas Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah memperhalusi permohonan dan berbincang dengan Raja-Raja Melayu hari ini.

Menurut beliau, selepas melihat situasi yang sedang dihadapi negara, Al-Sultan Abdullah merasakan kerajaan sekarang telah berjaya menangani wabak Covid-19 dengan baik dan berkesan.

Katanya, Seri Paduka Baginda amat mempercayai keupayaan kerajaan di bawah pimpinan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk terus melaksanakan dasar dan tindakan penguatkuasaan bagi membendung gejala wabak Covid-19 itu dari terus merebak.

Kendatipun begitu, Seri Paduka Baginda ingin mengingatkan ahli-ahli politik untuk memberhentikan segera segala politiking yang boleh mengganggu kestabilan pemerintahan negara.

Al-Sultan Abdullah turut berpendapat bahawa tiada perlunya Ahli-ahli Parlimen meneruskan tindakan tidak bertanggungjawab yang boleh mengganggu-gugat kestabilan kerajaan sedia ada.

*****

Dgn kata lain everybody should support government of the day. Tak payah ganggu gugat nak jatuhkan @gulingkan kerajaan yg ada. 

Skrg bagi ruang utk gomen stabilkan ekonomi, handle masalah covid-19, dan jaga kebajikan rakyat  

No more politiking keterlaluan. Rakyat pun dah muak, tahap muntah hijau. 

Tunggu PRU-15 lah semua ya, then biar rakyat pilih sapa yg akn jadi gomen.

@@@

Saturday, October 24, 2020

DARURAT POLITIK?


Sokongan utk TSMY mmg 50-50. DSAI pulak dok tak sabar2 nak jadi pm. Ini mewujud suasana yg tak stabil itu. Termasuklah sekelompok geng umno yg mmg bengang dgn PBBM (klon umno) ni. 

Rakyat sebenarnya rasa selesa dgn gomen of d day, without DAP. Rakyat dok fikir pasal survival je skrg ni. Rakyat dah bosan dgn agenda politik yg tak berkesudahan. 

Sepatutnya semua pakat support TSMY sampai akhir penggal ni. Then buat PRU-15, boleh la pakat bergasak. Amacam? Setuju tak?

Kalau tak setuju. Darurat kesihatan @politik la jawabnya. Nak kata anti demokrasi ka, nak selamatkan TSMY ka, nak stabilkan negara ka, nak bagi lulus budget 2021 ka, tak nak bagi usul undi tak percaya ka, nak kontrol covid-19 ka, it is up to you.  

Sambil tu mari kita hadam dua artikel yg bermanafaat mengenai topik yang berkaitan. Smoga kita lebih faham dan bukan sekadat menjadi pak hangguk. 


*****

Annuar Musa Mendedahkan Kenapa Darurat Diadakan?

By: Tan Sri Annuar Musa 

Kpd sahabat saya yg punya ilmu undang undang,terutama “constitutional experts”..bantu saya mencari jawapan perkara berikut,yg berkait dgn ketakutan rakyat terhadap penularan COVID-19:

1)PRK Bt Sapi wajib di adakan dlm tempoh 60hari dari kekosongan..Tapi rakyat minta PRK di tangguhkan dan pegawai takut utk ke zon merah.

2)Tempoh DUN Swak tamat beberapa bulan lagi dan PRN wajib di adakan.Namun semua orang takut apa yg berlaku di Sabah selepas PRN menimpa swak.Mereka minta PRN di tangguh dulu.

3)Pelbagai pihak mengugut mau menjatuhkan Perdana Menteri melalui sidang parlimen bulan depan.Jika itu berlaku maka PM boleh bubarkan parlimen dan PRU perlu di adakan.Tetapi rakyat tidak mahu pilihanraya di adakan kerana takut merebaknya COVID-19…

Undang undang mana boleh di pakai utk menangguh pilihanraya supaya KITA DAPAT MEMPASTIKAN COVID-19 terkawal dan tidak mengancam nyawa rakyat.

Kini beribu rakyat di hospital.Beribu frontliners dan anggota keselamatan terpaksa menjalani kurentin.Berbillion dana negara terpaksa di belanjakan.Itu dlm keadaan Msia di iktiraf dunia sbg negara paling berjaya mengekang penularan wabak ini..Bagaimana agaknya kalau dlm tempuh dua tiga bulan ini kita mendahulukan perebutan kuasa politik demi demokrasi di saat rakyat sedang bertarung nyawa dgn ancaman COVID-19..

Kuasa apa dan undang undang undang mana boleh kita tangguh perebutan kuasa ini??

Terima kaseh atas nasihat perundangan yg bakal di beri….

Kini jelas sudah kenapa undang-undang darurat kesihatan atau politik terpaksa dikuatkuasakan.

Ternyata ada pihak yang tidak berpuas hati pada pentadbiran yang semakin diterima oleh rakyat hanya kerana ingin terlepas dari sesuatu yang akan menyusahkan mereka.

Dan boleh saja halangan itu datang dari orang-orang yang tamakkan kuasa tanpa memikirkan keharmonian atau kesihatan orang lain.

#PoliticalLockdown

******

DARURAT UNTUK COVID-19 TIDAK MEMBAWA PEMERINTAHAN DIKTATOR

Tulisan ini adalah lanjutan tulisan awal saya bertajuk “Proklamasi Darurat Jalan Keluar Tangani Covid-19” (Berita Harian, 14 Oktober 2020). Ketika saya mengemukakan cadangan Proklamasi Darurat Covid-19 dibawah Perkara 150 bagi menghadapi wabak tersebut, ramai yang khuatir kalau-kalau ia membawa kepada pentadbiran diktator. Kerisauan ini berlaku kerana darurat seringkali dikaitkan dengan kekacauan yang memerlukan pemerintahan yang sangat tegas dan keras. 

Bahkan ada yang menimbulkan kerisauan akan berlakunya berlakunya rusuhan seperti zaman darurat peristiwa 13 Mei 1969 jika Darurat Covid-19 dikuatkuasakan. Hakikatnya, rusuhan kaum 13 Mei bukannya berlaku kerana pengisytiharan darurat, sebaliknya darurat diisytiharkan bagi menamatkan rusuhan. Sejarah membuktikan bahawa proklamasi darurat berjaya memainkan peranan sebagai jalan keluar kepada masalah sedemikian. 

Dari sudut yang lain pula, darurat bukan sahaja dibenarkan bagi menangani masalah keselamatan dan ketenteraman awam. Perkara 150 secara jelas menyebut bahawa “jika Yang di-Pertuan Agong berpuas hati bahawa suatu darurat besar sedang berlaku yang menyebabkan keselamatan, atau kehidupan ekonomi, atau ketenteraman awam di dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya terancam, maka Yang di-Pertuan Agong boleh mengeluarkan suatu Proklamasi Darurat dengan membuat dalamnya suatu perisytiharan yang bermaksud sedemikian.”

Soal ekonomi disebut secara jelas sebagai salah satu sebab yang membolehkan darurat diisytiharkan.

Dalam satu kes mahkamah (kes Stephen Kaling Ningkan lwn Kerajaan Malaysia [1968]), Majlis Privi telah menyebut antara lain bahawa Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan membolehkan darurat diisytiharkan dalam skop situasi yang luas iaitu termasuklah perkara-perkara seperti peperangan, kebuluran, gempa bumi, banjir, jangkitan penyakit, dan keruntuhan kerajaan sivil.

Melihat kepada hakikat ini, pengisytaharan darurat bagi mengatasi wabak Covid-19 bukan satu masalah dari sudut Perlembagaan.

Ada juga yang membayangkan bahawa proklamasi darurat akan menyebabkan negara diperintah oleh pihak tentera dan seluruh negara tertakluk kepada perintah berkurung. Tanggapan ini jauh dari hakikat sebenar. Dari sudut pemerintahan, Proklamasi Darurat Covid-19 tidak akan mengubah bentuk pemerintahan sedia ada.

Kerajaan tetap boleh berfungsi seperti biasa kerana perubahan fungsi kerajaan di peringkat kementarian dan negeri-negeri tidak diperlukan bagi menangani Covid-19. 

Apa yang berlaku ialah pemberian kuasa secara jelas dan teratur kepada Majlis Keselamatan Negara (MKN) untuk menangani Covid-19. Sejak Perintah Kawalan Pergerakan diisytiharkan, peranan aktif MKN telah digerakkan untuk menangani wabak ini. Tetapi dari sudut kuasanya agak kurang jelas dan janggal. Masalah ini dapat diatasi dengan proklamasi darurat. Hal ini telah saya perincikan dalam tulisan yang lepas.

Selain itu, ada juga yang menganggap bahawa Proklamasi Darurat Covid-19 akan menyebabkan negara berada di bawah pemerintahan MAGERAN atau Majlis Gerakan Negara seperti yang berlaku selepas peristiwa 13 Mei 1969. 

Persepsi ini juga menambahkan ketakutan kepada Proklamasi Darurat Covid-19. Istilah MAGERAN atau seumpamanya tidak wujud dalam Perkara 150. Ia ditubuhkan bagi membantu Pengarah Gerakan Negara yang diberi kuasa oleh Yang Di-Pertuan Agong untuk melaksanakan kuasa-kuasa perlu dalam tempoh darurat.

Soalnya apa perlunya MAGERAN pada hari ini, sedangkan kita sudah ada MKN? MKN ditubuhkan pada bulan Julai 1971 setelah MAGERAN dibubarkan pada tahun yang sama. MKN diberi peranan untuk menjalankan kuasa-kuasa yang diperuntukkan di bawah ordinan-ordinan Darurat dan perintah-perintah di bawahnya. 

Pada tahun 1979, fungsi dan punca kuasa MKN kemudiannya dikemaskini melalui Arahan MKN No. 1 yang bersandarkan kepada Akta Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) 1979. Kedudukan ini berkekalan sehingga darurat ditamatkan secara rasmi dan akta ini dimansuhkan pada 21 Jun 2012. Pada hari ini MKN melaksanakan kuasanya secara lebih jelas dan tersusun melalui akta khusus iaitu Akta Majlis Keselamatan Negara 2016 (Akta 776).

Mungkin ramai yang tidak menyedari bahawa darurat yang diisytiharkan pada tahun 1969 berkuatkuasa secara rasmi dalam tempoh 43 tahun sehingga ia ditamatkan secara rasmi pada tahun 2012. Dalam tempoh berkenaan beberapa ordinan darurat dikekalkan dan digunakan oleh kerajaan dalam pendakwaan dan pentadbiran. Hakikat ini membuktikan bahawa kedudukan negara dalam keadaan darurat bukanlah satu masalah sehingga boleh menghakis amalan demokrasi dan perlindungan hak asasi rakyat. 

Oleh yang demikian, Proklamasi Darurat Covid-19 tidak perlu menjadi satu polemik atau ketakutan kepada rakyat Malaysia.

Kita mengharapkan dengan diisytiharkan Darurat Covid-19, penguatkuasaan peraturan dan arahan berkaitan usaha menangani wabak Covid-19 termasuklah melalui Perintah Kawalan Pergerakan dan langkah-langkah lain dapat dilaksanakan dengan lebih lancar. Selain itu, ia juga mampu menyediakan mekanisme yang dapat mengelakkan rakyak terjebak dalam pilihan raya umum dalam tempoh wabak ini. 

Mudah-mudahan negara kita dan dunia segera dikeluarkan dari dugaan dan cabaran wabak yang luar biasa ini. 

Oleh:

DR MUHAMMAD FATHI YUSOFFELO PENYELIDIK (UNDANG-UNDANG DAN PERLEMBANGAAN)UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

17 OKTOBER 2020

****

Hari ini (24/10/2020) sahaja, ada 1,228 kes baru Covid-19. Keadaan menjadi bertambah buruk. Kalau kerajaan tidak kuat dan gagal kontrol situasi pandemik ini, maka negara bisa menuju kemusnahan dan kacau bilau. Kita tidak boleh berada dlm keadaan yg tidak menentu. Gomen of day mesti diberi ruang untuk bertanggung jawab menjaga hal ehwal negara dan kebajikan rakyat. 

Kena ada kerajaan yg stabil. Jika setiap peluang diguna untuk menjatuhkan kerajaan yg ada maka negara menjadi tidak stabil. Ekonomi akn terus merundum dan ketenteraman negara juga terancam. 

Itu juga alasan yg di nyatakan oleh DSAI untuk mewujudkan kerajaan yg stabil dan mengembali keyakinan pelabur. Sedangkan jika semua pihak support gomen of d day dan tidak cuba menukar kerajaan pada masa krisis kesihatan ini, sudah tentu kita bisa mewujudkan kerajaan yg stabil itu yg boleh menarik keyakinan pelabur dan menjaga kebajikan rakyat, lebih prihatin rakyat. 

Ini bukan masa untuk bertelagah politik. Tonjolkan jiwa besar kita. Ketepikan segala perbezaan dan permusuhan. Tumpukan kpd titik persamaan demi membela dan menjaga sebuah negara tercinta. Darurat akan diistihar atau tidak adalah bergantung kpd segala faktor yg telah terhidang itu. 

Pilihlah untuk jadi politikus yg baik, atau menjadi tikus yg mencemar dan merosakkan. Sama2 kita renung dan fikir. 

Jazakallah.

@@@



Friday, October 16, 2020

FAKTOR KU LI

 


Saya came across sebuah artikel  perihal politik  di Malaysia yg agak fresh dan menarik. Wajar untuk di kongsikan sebagai satu drp beberapa kemungkinan yg bisa tercetus. Ini sekadar info dan halwa bacaan "as is" bagi para pembaca blog Politikus. Bukan sebagai bahan bukti dan bahas di court of law. Read at your own risk. TQ.


*****

Kerajaan Campuran Baru  (ada wakil dari semua Parti Politik) dibawah pimpinan  Tengku Razali Hamzah bagi meredakan kemelut

Ini hanyalah  sekadar info awal dan masih belum Sahih. Tunggu  sehingga  pengumuman Sah dan Rasmi  dikeluarkan oleh Pejabat Perdana Menteri 

Semua Ahli Parlimen, tidak ada seorang pun yg mendapat sokongan majoriti mudah untuk dilantik sebagai Perdana Menteri termasuklah Tan Sri Muhyiddin Yassin. 

Manakala Tun Dr Mahathir juga tidak cukup majoriti, Anwar Ibrahim tidak cukup majoriti,  Shafie Apdal tidak cukup majoriti . Zahid Hamidi, Abdul Hadi Awang dan Mohamad Sabu pun tak cukup majoriti 

Agong tidak akan bubar Parlimen atas nasihat pihak tertentu berikutan pandemic Covid - 19. 

Atas kuasa dan budi bicara Agong yang sudah termaktub dalam Perlembagaan, Agong boleh melantik seorang Perdana Menteri Interim (sementara) dan Menteri- Menteri Interim untuk satu tempoh masa yg tiada had, sehingga PRU ke-15.  PM Interim tidak boleh digulingkan, tidak disingkirkan oleh undi tidak percaya di Parlimen.

Hasrat Agong itu akan disampaikan kpd Ketua-Ketua parti yg mempunyai Ahli Parlimen di Dewan Rakyat. 

Menurut sumber, Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razali Hamzah  merupakan pemimpin yg disebut-sebut sebagai Perdana Menteri Interim 

Tengku Razali hanya akan melantik 19 orang Menteri Interim dalam  kabinetnya berbanding 31 orang pada masa kini. Setiap Menteri mungkin akan menjaga dua atau tiga buah kementerian. 

Tidak ada jawatan Timbalan Perdana Menteri dan jawatan Timbalan  Menteri. Mereka akan bergerak sepenuhnya sebagai sebuah jentera kerajaan atas URUSAN SERI PADUKA BAGINDA, dibantu pegawai2 tertinggi kerajaan, agensi Kerajaan dll. 

Nama 19 orang politik  pemimpin daripada pelbagai parti politik dikatakan telah diangkat untuk di pertimbangkan Agong. 

1. Mohamad Hassan (Senator) – UMNO 

2. Ismail Sabri Yaakob – UMNO 

3. Mohamad Khaled Nordin (Senator) – UMNO 

4. Dr Noraini Ahmad – UMNO 

5. Dr Mohd Radzi Md Jidin (Senator) – BERSATU 

6. Dr Ronald Kiandee – BERSATU 

7. Tuan Ibrahim Tuan Man – PAS 

8. Idris Ahmad (Senator) – PAS 

9. Ir Wee Kah Siong – MCA 

10. M Saravanam – MIC 

11. Fadillah Yusof – GPS 

12. Nancy Shukri – GPS 

13. Mukhriz Mahathir – PEJUANG 

14. Nurul Izzah Anwar – PKR 

15. Dr Xavier Jayakumar – PKR 

16. Gobind Singh Deo – DAP 

17. Anthony Loke Siew Fook – DAP 

18. Salahuddin Ayob – AMANAH 

19. Darell Leiking – WARISAN 

Tengku Razali  difahamkan akan mengemudi Kementerian Kewangan dan Kementeri Hal Ehwal Ekonomi. 

Sekadar info awal sahaja. 


*****

Kebenarannya? Hanya fakta & auta yg bisa menentukan. Apa pun ini merupakan kemungkinan yg bisa terjadi yg digaris oleh pundit dan penganalisa politik tanahair berdasarkan perkembangan dan percaturan yg terkini dan luahan serta coretan yg berlegar di mukabuku dan media sosial secara amnya.


@@@

Thursday, September 24, 2020

BOLA DI KAKI SIAPA?


PM dah bagitau, dia masih PM yg sah, tiada yg berubah. DSAI yg kena buktikan dia ada sokongan majoriti MP kpd YDPA. So kita tunggu DSAI tunjukkan bukti itu. 

Jika benar apa yg DSAI dakwa maka YDPA mungkin buat macm dulu, panggil semua MP, interview sorang2 untuk confirm dan mengambil tindakan selanjutnya. 

Atau PM boleh menasihatkan YDPA utk bubarkan dewan, dan buat PRU-15. Jadi the ball on DSAI sekarang untuk buktikan apa yg dia istiharkan itu benar atau sebaliknya. Wallahu'alam. 

Kalau ikut pandangan saya, eloklah diberi ruang utk PM mentadbir negara dan meneruskan polisi Prihatin Rakyat dlm suasana norma baru ini sehingga akhir penggal, kemudian buat PRU-15 dan semua boleh masuk bertanding bagi penentuan kerajaan of the day seterusnya. 

Rakyat pun agak selesa dgn kerajaan skrg ini rasanya especially dgn byk inisiatif2 bantuan kpd rakyat yg dilaksanakan.

*****

TIADA petanda yang jelas menunjukkan Anwar mendapat sokongan untuk menjatuhkan kerajaan Tan Sri Muhyidin Yassin.

Namun keberanian beliau membuat pengumuman menimbulkan banyak persoalan. Dari sudut Perlembagaan, adakah tindakannya itu memberi kesan kepada kerajaan sedia ada?

Adakah Yang di-Pertuan Agong perlu melakukan sesuatu untuk menentukan kesahihan dakwaannya itu?

Perkara 43(4) menyebut jika Perdana Menteri tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti Ahli Dewan Rakyat, maka Perdana Menteri hendaklah meletakkan jawatan Jemaah Menteri, melainkan jika atas permintaannya Parlimen dibubarkan oleh Yang di-Pertuan Agong.

Perkara 43(2)(a) pula menyebut Yang di-Pertuan Agong hendaklah melantik seorang Ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti Ahli Dewan Rakyat sebagai Perdana Menteri.

Perkataan “tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti” tidak dijelaskan dengan terperinci dalam Perlembagaan. Walau bagaimana pun ia boleh dilaksanakan dengan beberapa cara, misalnya:

Pertama, melalui undian di Dewan Rakyat. Undian ini tidak semestinya melalui usul khusus untuk menilai kepercayaan. Tahap sokongan terhadap usul Rang Undang-undang atau usul Belanjawan sudah memadai untuk dijadikan kayu ukur bagi menilai sama ada Perdana Menteri hilang kepercayaan atau tidak.

Kedua, dengan mengemukakan senarai penuh sekurang-kurangnya 112 orang Ahli Dewan Rakyat yang hilang kepercayaan kepada Perdana Menteri sedia ada. Selepas senarai dikemukakan, Ahli-ahli Dewan Rakyat perlu diberi masa yang munasabah untuk mengesahkan atau menafikan. Ini kerana mungkin senarai itu tidak benar.

Ketiga, dengan mengumpulkan semua Ahli Dewan Rakyat yang menyokongnya dan mengadakan sidang akhbar secara bersama bagi mengisytiharkan bahawa mereka telah hilang sokongan kepada Perdana Menteri sedia ada.

Keempat, pemimpin parti-parti yang menyokong beliau boleh membuat sidang akhbar atau kenyataan media menyatakan sokongan blok Ahli-ahli Parlimen dari parti masing-masing terhadap beliau. Namun cara ini perlu disusuli dengan tempoh yang munasabah bagi memberi peluang Ahli-ahli Parlimen yang tidak setuju dengan pemimpin parti mereka membuat kenyataan balas.

Keempat-empat cara di atas hanyalah contoh. Sebenarnya apa-apa cara yang dapat menunjukkan bahawa Perdana Menteri “tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti” boleh dilakukan. Tapi buat masa ini belum ada satu petanda yang jelas mengenai dakwaan itu.

Jadi, kita boleh simpulkan bahawa kerajaan sedia ada masih kukuh dan teguh. Tambahan pula parti-parti yang menganggotai kerajaan atas nama Perikatan Nasional secara terbuka menyatakan kepercayaan mereka kepada Perdana Menteri.

Dari sini timbul pula persoalan: Adakah wajar seorang pemimpin membuat pengumuman bahawa Perdana Menteri “tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti” tanpa asas yang kukuh?

Bagi saya tidak wajar. Kebebasan bersuara tidak harus disalahguna untuk mengelirukan rakyat dan negara. Jika terbukti kenyataan itu dibuat tanpa bukti yang kukuh, makai ia adalah satu bentuk penyebaran berita palsu yang boleh menjejaskan keharmonian negara. Apa lagi jika kenyataan itu melibatkan urusan Yang di-Pertuan Agong.

Kita amat berharap cara ini tidak menjadi ikutan pada masa hadapan. Moga pemimpin dan ahli politik kita mengutamakan kepentingan negara dan rakyat mengatasi kepentingan politik sendiri. Kita doakan moga Malaysia terus damai dan sejahtera dan mampu menghadapi wabak COVID-19 dan cabaran ekonomi semasa.

DR MUHAMMAD FATHI YUSOF
Gombak, Selangor – HARAKAHDAILY 24/9/2020


@@@

Sunday, September 13, 2020

MUAFAKAT MEMBAWA BERKAT

ULANGTAHUN SETAHUN MUAFAKAT NASIONAL : UKHUWWAH BUKAN 'ADAWAH.


Oleh : Dr Riduan Mohamad Nor.

Himpunan Perpaduan ummah pada 14 September 2019 di PWTC Kuala Lumpur telah berusia setahun umurnya, implikasinya melonjakkan pengaruh kuasa politik Melayu Islam sehingga menumbangkan kerajaan PH diperingkat Persekutuan dan beberapa buah kerajaan negeri. Himpunan bersejarah ini mendapat liputan media daripada dalam dan luar negara termasuk rangkaian berita Al Jazeera. Kicauan dan menggelegak dimedsos isu penyatuan ummah ini , UMNO ditubuhkan pada tahun 1946 manakala PAS sebagai mata rantai Hizbul Muslimin ditubuhkan pada tahun 1951.


Setahun yang lalu, musuh politik PAS dan UMNO seperti sawan babi dan terpanar, tak sepi mereka menilai dengan mata lalat dan menghujam dengan penuh nafsu. Avatar siber seperti RBA meratib siang dan malam agar kesepakatan dua buah parti umat Islam ini gagal untuk bertaut, namun pendokong PAS dan UMNO telah bertekad untuk berdamai dan saling memaafkan.


Kebanyakan komen daripada pemimpin PH ialah bagaimana PAS menjadi begitu  singkat ingatan terhadap kezaliman UMNO terhadap PAS selama ini, tragedi Memali, royalti minyak terhadap kerajaan PAS, pengucilan terhadap kerajaan Kelantan, dan lain-lain. Usaha menimbulkan keraguan kepada pemuafakatan ummah juga membandingkan dua orientasi berbeda bagi dua parti yang selama hampir tujuh dekad bertarung di pentas demokrasi.


Paling takut ialah pemimpin DAP yang cuba mengambarkan pemuafakatan ini akan menyebarkan rasa permusuhan antara kaum dan menyuburkan polarisasi kaum. Ketakutan DAP dengan pantas disambung oleh parti PAN, perkakas politik mereka yang paling setia. Lihatlah kegelabahan mereka seolah langit akan menghempap negara ini dan terbakar menjadi padang jarak padang tekukur. Naratif yang dibawa oleh pemimpin PH bahawa PAS akan kembali disakiti apabila BN kembali berkuasa di peringkat nasional sebagaimana PAS ditendang pada tahun 1977.


Dalam politik, semua pertimbangan risiko perlu diambil kira dan memahami latar sejarah, unjuran strategik namun  jika sejarah silam ssesebuah  parti politik diambil kira, maka tidak akan berlaku apa-apa pemuafakatan,  pakatan strategik atau kerjasama berdasarkan realiti  semasa. 


Pemimpin PH wajar bercermin diri apatah lagi ucapan-ucapan lampau mereka terekod kemas di alam siber. Apa yang mereka tidak gambarkan pada watak antagonis Tun Dr. Mahathir sebelum mereka menjilat balik ludah mereka? Tetapi untuk menakluki Malaysia dan menjatuhkan BN, maka tanpa sepicing perasaan bersalah maka pimpinan PH  terpaksa "sujud menyembah" insan yang mereka gambarkan sebagai "Maha Firaun". Mereka berpolitik seolah tanpa ada dosa dan pahala, kebal azab neraka!. Menarik juga apabila kini dalam PH sendiri berlaku gerakan untuk menolak Dr Mahathir sebagai pemimpin utama Pakatan pembangkang.


Pemuafakatan Melayu Islam dalam tempoh setahun ini, bukan sahaja dapat meneguhkan kuasa politik Islam Melayu negara ini, namun menjalin hubungan dengan kaum-kaum lain bagi memastikan negara ini di landasan yang betul. Rakyat yang gelisah dan marah dengan reputasi pemerintahan PH dalam tempoh 22  bulan , mereka  bercakaran sesama sendiri, penjualan aset negara, hubungan kaum yang mula tidak harmoni kerana sikap etnosentrism sebahagian pemimpin PH terutama daripada DAP, penggangguran semakin menjolok mata, polisi-polisi pra matang para Menteri, kontrak sosial yang mula didobrak pasca 9 Mei 2018. 


PAS yang ditarjih oleh Majlis Syura Ulama melihat tanah watan ini perlu diselamatkan sebelum dihancurkan oleh politikus jalanan yang mendapat kuasa dalam PRU 14. Pemuafakatan politik ini juga diterima dalam ruang demokrasi, sehingga menyaksikan kemenangan demi kemenangan dalam siri-siri Pilihanraya Kecil . Kesepakatan ini juga telah menumbangkan kerajaan PH yang hanya sempat dipuncak kuasa selama 22 bulan. Pakatan Harapan tumbang di Johor, Kedah, Perak dan Melaka serta bergegar pentadbiran negeri Sabah.


Pemimpin Pakatan Harapan terpinga-pinga akibat jatuh tergolek daripada Putrajaya malah satu demi satu kebobrokan mereka ditelanjangkan . Kes mahkamah akibat salahguna kuasa pula sedang dibicarakan  serta tragedi politik dalaman PH semakin membarah dengan perpecahan. 22 bulan dipersada kuasa , rakyat dapat menilai hati budi pemimpin dan polisi kerajaan PH, bahkan PRU 15 nanti ,kita akan melihat hukuman rakyat terhadap gabungan yang didominasi oleh parti DAP.

Koalisi dan pemuafakatan politik Melayu Islam ini wajib diperteguhkan , bukan dicari jalan untuk dipecahkan demi ambisi kuasa . 

(Penulis ialah AJK PAS Pusat, Pengerusi LESTARI)


*****

Dalam kehangatan penamaan calon utk pilihanraya negeri Sabah, senerio politik yg bersimpang siur jadi topik perbincangan. Ada dun yg mencipta rekod pertandingan 11 penjuru. Banyak dun yg meletak lebih drp 2 atau 3 penjuru. Justru kedudukan muafakat nasional kembali di ganggu gugat. Kedudukan PAS yg tidak diberi satu kerusi pun utk bertanding jadi bahan ejekan PH. Senerio politik sabah sangat berbeza sebenarnya dgn keadaan politik semenanjung. Artikel drp dr riduan di atas boleh dijadikan pencerahan bersama. Muafakat ini satu hikmah besar, yg tentunya di takuti dan di cemburui pihak musuh. Tentu sekali pelbagai strategi diatur untuk memecah belah tembok perpaduan ummah yg dibina ini. Binaan yang kukuh dan utuh sahaja yg bisa menahan dan menangkis segala serangan hendap atau terang-terangan, atau hujan propaganda di media sosial  yg berleluasa. Politik malaysia terus menuju satu percaturan yg baru dan bercambah dgn ujian samada kecil, besar, atau kompleks. Wallahu'alam.


@@@

Thursday, September 3, 2020

POLITIKUS

Kita bicara soal politik di media sosial dan kedai kopi. Pelbagai pegangan dan pendapat di bincang. Pelbagai statement di publish oleh para politikus di akaun peribadi masing2. Dikutip dan di viralkan oleh si pembaca, si pengampu, atau self proclaim penganalisa politik. 

Red bean army (RBA) apatah lagi. Memang kerja cari isu, perbesarkan isu, mengadu domba, memporak peranda. Gaji masyuk. So begitulah antara warna2 politik tanahair. 

Kelihatan kerajaan of the day sekadar bertahan selama mungkin. Nak kata stabil, jauh sekali. 

Blok pembangkang hampir sama kekuatan bala tenteranya. Safe to say situasi 50-50, can go either way anytime of the day. 

Masalahnya blok pembangkang masih berpecah belah. Ada blok DSAI & ada blok TM. Itu yg tak best. No solid block. PRK slim river tempoh hari merupakan indicator yg sungguh pahit di blok pembangkang, rakyat tolak mereka masuk longkang kot. 

BN pun bergolak juga. Ada yg nak depa on their own, rasa power dah. Ada yg nak kukuhkan MN with PAS alone. Ada yg nak PBBM pun join skali dlm MN. BN dah sound tak nak join MN as registered official member. PAS pulak don't mind joining MN, demi untuk kukuhkan gomen of d day. Kiranya blok gomen pun carca marba juga, tak solid lagi as a block. 

Hopefully dlm masa terdekat ni a clearer picture will taking shape for both side. 

Rakyat senang decide if PRU-15 terbentuk dwi party system untuk di pilih, A or B. 

Sebagai selingan kita hayati 2 kisah di bawah ini..


*****

STORY#1

A father told his 3 sons when he sent them to the university:

"I feel it's my duty to provide you with the best possible education, and

you do not owe me anything for that. However, I want you to appreciate it.

As a token, please each put $1,000 into my coffin when I die."

And so it happened. His sons became a doctor, a lawyer and a

financial planner, each very successful financially.

When their father's time had come and they saw their father in the coffin,

they remembered his wish.

First, it was the doctor who put 20 X $50 notes on the chest of the deceased.

Then, came the financial planner, who also put $1,000 there.

Finally, it was the heartbroken lawyer's turn. He dipped into his pocket,

took out his cheque book, wrote a cheque for $3,000, put it under his

father's body, took the $2,000 cash and closed the

coffin's lid.......

He went on to become a member of Parliament.


STORY#2

A female CNN journalist heard about a very old Jewish man who had been going to the Western Wall to pray, twice a day, every day, for a long, long time.

So she went to check it out. She went to the Western Wall and there he was, walking slowly up to the holy site.

She watched him pray and after about 45 minutes, when he turned to leave, using a cane and moving very slowly, she approached him for an interview.

"Pardon me, sir, I'm Rebecca Smith from CNN. What's your name?

"Morris Feinberg," he replied.

"Sir, how long have you been coming to the Western Wall and praying?"

"For about 60 years."

"60 years! That's amazing! What do you pray for?"

"I pray for peace between the Christians, Jews and the Muslims."

"I pray for all the wars and all the hatred to stop."

"I pray for all our children to grow up safely as responsible adults and to love their fellow men."

"I pray that politicians tell us the truth and put the interests of the people ahead of their own interests."

"How do you feel after doing this for 60 years?"

"Like I'm talking to a wall”


******

Org berbudi kita berbahasa.

Is it possible utk bersatu hati & bekerjasama, bukan saling cucuk menyucuk & tikam menikam. Kita bersangka baik sesama Islam. Berjuang demi agama, bangsa & negara? Atau apakah ini sesuatu yg mustahil dlm politik? 

Kerana Bangsa lain agak bersatu padu & kukuh persaudaraan mereka. Boleh sama2 kita bincang secara inteligen & berhemah. Letak emosi ke tepi sebentar. 

Wallahu'alam.

Tuesday, July 28, 2020

NAJIB BERSALAH


JURISDICTION

Need to belief in our jurisdiction system, the official power to make legal decisions and judgements, to realize the Rule of Law. Else, Rule of the Jungle shall take over.

*****

12:17pm:

The defence has failed to establish beyond reasonable doubt the charges of CBT against the accused, says Justice Nazlan As the shadow director, he was entrusted with the property and with dishonest intention had misappropriated and used for himself the RM42mil.

"I therefore find the accused guilty and convict the accused on all seven charges."

*****

Malaysia's former Prime Minister Najib Razak has been sentenced to 12 years in jail and fined 210 million ringgit (49.40 million U.S. dollars) for abuse of power.

sumber ~ https://news.cgtn.com

*****

Semoga Datuk Seri dikurniakan ketabahan dan mendapat pembelaan yang sewajarnya.

Peluang ini gunakan untuk mencari makna sebagai hamba-Nya, mendekatkan diri kepada-Nya, bermuhasabah dan memohon keampunan kepada-Nya.

Manusia boleh menzalimi, tetapi Allah SWT Maha Adil lagi Maha Mengetahui.

Kami doakan kebaikan kepada Datuk Seri.

~Muhammad Rif'aat Razman

*****

Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Saya tak boleh kata saya faham apa yang dato lalui... Tapi doa saya agar dato terus sabar kerana sesungguhnya Allah yang lebih mengetahui segala yang berlaku dan hikmah disebaliknya.

~Jules Roslan-Walker

*****

Dato Sri , kami ikut Rule of Law dan bukan undang undang Rimba .  Walaupun kini bukan Perdana Menteri ataupun memegang apa apa jawatan penting, tapi kami dan Rakyat tetap bersama Dato Sri . Stay strong Dato Sri . Salam dari Parti Cinta Malaysia.

~Huan Cheng Guan

*****

Dato sri, thank you for the development that you have done. Ive read your blueprint for a developed malaysia. Sleep it off, fight tomorrow. Ill be behind you by heart.

~Jazeli Zul

*****

KENYATAAN MEDIA KETUA PEMUDA PAS

KEPUTUSAN MAHKAMAH TINGGI TERHADAP DATUK SERI NAJIB TUN RAZAK

 
[1] Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) menyokong penuh kenyataan Presiden PAS, Dato Seri Tuan Guru Haji Abd Hadi Awang berhubung pendirian PAS terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 28 Julai 2020 ke atas  Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.
 
[2] Keputusan yang dibacakan oleh Yang Arif Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali ini membuktikan sistem keadilan di Malaysia BEBAS TANPA kongkong atau manipulasi pihak Kerajaan Perikatan Nasional. Ia juga membuktikan Kerajaan Perikatan Nasional yang telah dibentuk pada 23 Februari 2020 adalah kerajaan yang telus dan menghormati prinsip pengasingan kuasa dan mendokong prinsip kedaulatan undang-undang.
 
[3] Walaupun proses di Mahkamah Tinggi telah berakhir, Dato Seri Najib Tun Razak masih mempunyai dua lagi peluang untuk merayu sabitan dan hukuman ini iaitu melalui Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan. Hak ini adalah dijamin di sisi Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang yang sedia ada di Negara ini. Maka sewajarnya, para penyokong Datuk Seri Najib dapat terus bersabar dan bertenang.
 
[4] Pemuda PAS akan terus memperkasakan hubungan Pemuda Muafakat Nasional bersama-sama Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia (PPUM) dan akan menzahirkannya melalui bantuan dan kerjasama Pemuda PAS dalam menghadapi PRK DUN N58 Slim yang dijadualkan bermula 15hb Ogos 2020 (Penamaan Calon) sehinggalah 29hb Ogos 2020 (Mengundi).

Ir. Hj. KHAIRIL NIZAM KHIRUDIN 
Ketua Pemuda PAS Malaysia
29 Julai 2020
_______________
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10213338622698423&id=1783986082

******

KENYATAAN MEDIA PRESIDEN PAS

PAS mengambil sikap akur dengan keputusan Mahkamah Tinggi dalam kes Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak hari ini.

PAS menghormati proses mahkamah yang berteraskan prinsip Kedaulatan Undang-Undang (Rule of Law) yang didukung oleh Kerajaan Perikatan Nasional.

PAS yakin Datuk Seri Najib akan memanfaatkan sepenuhnya peluang untuk mendapat keadilan di mahkamah ke peringkat seterusnya.

Walau dalam apa keadaan sekalipun, PAS menzahirkan komitmen bersama UMNO dalam Muafakat Nasional di samping terus memperkukuhkan Kerajaan Perikatan Nasional.

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS

Bertarikh: 7 Zulhijjah 1441 / 28 Julai 2020

*****

Sebuah sejarah telah tercipta. Pelbagai terjemahan diukir. Proses jurisduksi kes ini akan bersambung lagi. Selagi kita masih percaya kpd sistem kehakiman @keadilan negara, maka kita juga perlu terima keputusan yg telah dibuat melalui sistem ini, without fear or favor. Itu asasnya.

Sebuah sistem kehakiman adalah independent dan membicara kes berdasar hujah, fakta, dan bukti yg di bentangkan sepanjang perbicaraan sesuatu kes itu. Kekadang keputusan itu against your favour, itu lumrah. Tapi yg penting kena terima keputusan mahkamah.

Step seterusnya ialah membawa kes ini ke mahkamah rayuan pula. Semoga yg benar tetap benar & yg salah tetap salah. Ini mahkamah dunia.

Di akhirat yg kekal abadi nanti, mahkamah yg kemuncak. Tidak siapa pun akan terlepas drp keadilan @timbangan @perkiraan yg memberi judgement hakiki. The truth, nothing but the truth.


#TheVerdict

Monday, July 20, 2020

ANALISA POLITIK



Melihat kpd senario politik semasa, pelbagai kemungkinan bisa berlaku. Suasana politik negara masih hangat dan membara sebenarnya. Umpama api dlm sekam. Bisa meletup bila-bila masa sahaja.

Pelbagai kelompok dan blok muncul secara rasmi atau tidak rasmi atau sembunyi-sembunyi. Blok yg sudah rasmi seperti blok PH dan blok PN dan blok MN, juga terdapat arus pergolakan yg jika tidak dapat dikawal, boleh porak peranda juga.

Jadi arah tuju politik negara masih bergelora. Walaupun kerajaan PN di bwh TSMY tampak mcm steady dan masih under control dan rakyat pun nampak selesa, tapi badai dan ombak yg menghempas tentu saja boleh menyebabkan kapal bergoyang malah boleh karam jika ia terus mengganas.

Untuk mendapat perspektif daripada pakar dan penganalisa yg muktabar, wajar kita hadam artikel menarik ini. Hasil karya seorg tokoh yg diiktiraf dlm bidangnya..


Edwin Michael currently works at the Department of Journalism, Universiti Tunku Abdul Rahman. Edwin does research in Communication and Media and Race, Ethnicity and Politics. 

*****

KAMPAR – Pentadbiran kerajaan Perikatan Nasional yang diteraju oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini terlalu jauh lebih bagus berbanding dengan kerajaan Pakatan Harapan yang dipimpin oleh Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini.

Edwin Michael, Pensyarah Sains Politik dan Kewartawanan di Universiti Tunku Abdul Rahman, membincangkan perkara itu laman Facebook miliknya.

Berikut merupakan tulisan beliau yang diterbitkan hari ini:

UMNO dan PAS membentuk Muafakat Nasional. Tindakan bijak ini bukan sahaja memberikan kelebihan dalam mendapatkan undi orang2 Melayu tetapi juga berjaya kukuhkan politik Melayu yang selama ini retak teruk.

Gabungan MN bersama PPBM dan membentuk PN ini dilihat akan terus mantapkan politik Melayu di negara ini. Dalam erti kata lain, hak dan kepentingan masyarakat Melayu akan lebih terjamin tanpa menafikan hak kaum minoriti.

Kekuatan politik Melayu adalah akar kestabilan sosioekonomi negara ini. Ini terbukti sepanjang 60 tahun negara dibawah BN. Dibawah PH pula ketegangan kaum adalah yang paling teruk dalam sejarah politik negara. Maka dibawah PN kita jangkakan Malaysia akan dapat kekalkan kestabilan politik dan sosioekonominya.

Apakah prestasi PN mengecewakan? Saya kata tidak berdasarkan kepada dua perkara utama iaitu kejayaan kerajaan PN dalam mengawal Covid19 dan juga keprihatinan kerajaan PN dalam menjaga kebajikan rakyat melalui pakej2 rangsangan ekonomi yang ternyata disambut baik oleh rakyat. Walau ada kelemahannya yang tersendiri, itu tidak membantutkan usaha kerajaan PN dalam menjaga rakyat.

Adakah rakyat protes secara terbuka dibawah kerajaan PN? Tiada. Rakyat berasa selamat, tidak gusar dan meletakkan kepercayaan penuh kepada pemulihan ekonomi yang sedang dilaksanakan oleh kerajaan PN. Tidak seperti ketika PH memerintah, saban hari ada saja rungutan rakyat tentang sesuatu keputusan kerajaan yang hanya untungkan kroni dan mereka yang rapat dengan pemerintah.

Perdana Menteri PN yang berkerja untuk rakyat. Bukan Perdana Menteri PH yang bekerja untuk kroni dan melabelkan rakyat pemalas.

Kerajaan PN bersama-sama MN telah membentuk satu perikatan politik yang stabil dan tiada apa-apa konfrontasi dengan kuasa asing yang memberikan pulangan positif dalam sektor pelaburan negara.

Perikatan parti politik yang stabil, diterima secara terbuka oleh rakyat dan mengutamakan kebajikan rakyat adalah perikatan yang pastinya akan menang dalam PRU15 nanti. PH telah buktikan ianya gagal dalam soal menjaga rakyat dan telah jahanamkan aset-aset negara serta Petronas.

Hanya satu masalah PN iaitu rakyat terpaksa hadap wajah-wajah seperti Azmin Ali, Zuraida, Rina Harun, Saifuddin Abdullah yang dilihat tiada ‘wow factor’ sebagai menteri PN.

PN ada kelebihannya untuk menang PRU15 namun ini harus mengambil kira dengan penyertaan GPS dan juga parti komponen yang lain seperti MIC dan MCA. Jadi mustahil PPBM mahu bertanding menentang MN yang pastikan akan pecahkan undi melayu dan berpotensi untuk berikan kemenangan kepada PH. Maka gabungan MN dan PPBM harus dilihat dari sudut positif.

Ingat, kerajaan tanpa DAP umpama kebun tanpa babi.

PRU15 ini lebih kepada menjaga kebun yang bakal berikan hasil tanaman yang baik dan halau babi-babi yang mahu rosakkan tanaman-tanaman ini.

@@@

Monday, July 13, 2020

SESI PARLIMEN KECOH


Usul PM TSMY Utk Tukar Speaker Dewan Rakyat:

Setuju : 111
Tolak   : 109

Kesimpulan: Majoriti MP setuju kpd usul itu untuk diluluskan oleh parlimen.

Pihak PH+ ada 109 MP ropanya, bukan 129 seperti yg di war2kan. Anyway gomen of d day mmg brada on thin ice. Kedudukan yg 50-50 either way. Ada byk desakan utk bubar parlimen termasuk drp KP Umno sebenarnya. Untuk dapat krajaan yg lebih stabil & kuat, katanya.

Skrg nampak mcm ada 3 blok iaitu PN, PH & Bebas (madey & gang + warisan). Kalau di bubar parlimen, diadakan pru15, bagaimana senerionya?

~ Adakah akan lwn 3 penjuru?
~ Atau PN (tanpa pbbm) vs PH atau bagaimana?
~ Atau PH+ vs MN?

Kalau boleh biar la gomen MN di bwh tsmy merintah sampai akhir penggal ni, then baru bubar parlimen. Tapi tengokkan perangai  & songeh all politikus di sesi parlimen tadi, mcm2 boleh jadi rasanya. 🤔

Kita tengok some of the comment perihal sesi parlimen yg berlangsung hari ini...

*****

TAHNIAH PERDANA MENTERI DAN TERIMA KASIH TAN SRI DATO' MOHAMAD ARIFF BIN MD YUSOF DI ATAS KHIDMAT CEMERLANG

Dewan Rakyat baru sahaja meluluskan usul menukar Yang Dipertua Dewan Rakyat dengan 111 menyokong berbanding 109 menentang. Kejayaan usul ini sekaligus merupakan satu simbolik bahawa Perdana Menteri mempunyai sokongan majoriti ahli parlimen untuk meneruskan pentadbiran.

Tiada lagi istilah kerajaan pintu belakang. Tidak perlu lagi mempertikaikan keabsahan kerajaan ini. Paling penting, terima kasih Tan Sri Dato’ Mohamad Arif yang bertindak cukup professional dalam memberikan laluan kepada usul ini. Bahkan beliau memberikan ruang kepada Timbalan Speaker untuk mengendalikan usul memandangkan beliau menjadi pihak yang berkepentingan.

Ini contoh seorang yang professional. Saya fikir, individu sebegini boleh diberikan kepercayaan untuk memikul amanah penting yang lain.

Tahniah Perdana Menteri.

AHMAD FADHLI SHAARI,
Ahli Parlimen Pasir Mas.
13 Julai 2020 / 1.11pm

*****

Hebatnya Menteri dan MP Parti Politik yang Bernama PAS

Saya mengikuti siaran langsung persidangan parlimen melalui laman web RTM pagi tadi. Saya bukan orang cergas politik. Saya tidak pernah ikuti perbahasan parlimen sebelum ini. Tertarik untuk ikutinya sebab heboh ada usul pelantikan Speaker Parlimen baru pagi tadi. Mengikuti secara langsung, saya mendapat beberapa gambaran baru tentang ahli politik daripada PAS. Mereka cukup hebat dan berkredibiliti.

Saya sebelum ini tidak tahu standard pembahasan Ahli Parlimen (MP) mereka. Biasanya menyebut PAS, orang biasa menggambarkannya sebagai parti pak lebai atau pemikiran lapuk kampung. Namun, mendengar perbahasan tiga MP PAS tadi saya agak terkejut dan kagum. PAS rupanya mempunyai pemimpin yang cukup matang dan berkualiti.

Dato' Takiyuddin bin Haji Hassan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang) contohnya, berbahas dengan rasional, tenang dan menggulung hujah kerajaan dengan baik berdasarkan fakta-fakta perlembagaan. Mencari butiran di internet, rupanya beliau pernah menjadi Majistret di Kota Bharu dan Pasir Mas tahun 80-an dan pernah menjadi AJK Eksekutif Persekutuan Bola Sepak Malaysia (FAM) ketika di bawah DYMM Agong kini sebagai Presiden.

Begitu juga seorang ustaz dalam PAS, Dato' Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali yang diangkat sebagai Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi. Terkejut mendengar seorang ustaz berbicara tentang ekonomi dan perladangan industri buluh. Berfakta dan ada misi kementerian yang jelas. Rupanya, beliau juga seorang tokoh korporat dan ahli perniagaan sebelum menjadi menteri. Beliau seorang lulusan PhD, begitu juga seorang lagi MP PAS daripada Pasir Puteh yang berbahas menyokong usul, juga berkelulusan PhD.

Pada masa yang sama, saya sangat terkejut dengan tiga MP Parti Amanah, termasuk presidennya dan MP kawasan saya. Gelagat mereka macam budak-budak pra-tadika. Perkataan ‘bodoh’ dan sikap tidak ikut peraturan mesyuarat diperlakukan tanpa rasa bersalah. Apalah malang bagi negara kerana mereka sebelum ini terpampang di TV sebagai menteri. Sekurang-kurangnya, bersikaplah profesional. Malulah kita sebagai orang Melayu dan Muslim.

Dr. Nabila Din
Shah Alam
13 Julai 2020, 1.20pm

*****

I haven't been an MP for very long, only since 2008.

But today is the worst day in our Parliamentary history.

I will not be exaggerating to say that the institution of the Parliament has been thoroughly raped by the Executive today.

I've sat through the times when BN was in government.  It was bad. But this is the absolute worst.

The Deputy Speaker became a tool of the Executive. He can't even make proper rulings and relied on the Minister in the PM's Dept to answer on his behalf.

The speaker of the House was sacked unilaterally for no reason, as if the Speaker is part of the executive arm when the Parliament is one of the independent pillars of our democracy (or what's left of it).

Worse the Parliament standing orders require a 14 day nomination notice for the election of a new speaker and none was given. The executive bulldozed all parliamentary standing orders and conventions. A new Speaker was appointed immediately without a single vote taken.

The most laughable was when the new Speaker was taking his chair amidst the commotion - his first very stern words to try and return 'order' - "This is Parliament!!"

I almost fell off my chair. I couldn't believe the irony of it. And the irony of the rest of his speech proclaiming the "independence of Parliament". All with a straight face of course.

When YB Shah Alam mocked his speech, the Speaker's very first executive action was to suspend Shah Alam for the rest of the day's sitting. What a magnificent way to stamp your mark in Speakers' history.

I couldn't stand remaining in the House with the sheer nonsense that's taking place.  I walked out in solidarity with my Shah Alam comrade.

Today is the most disgraceful day I've witnessed in our parliamentary history. And yes, it was worse than even Najib era.

Tony Pua.

*****

Alhamdulillah, hari pertama Mesyuarat Kedua Penggal Ketiga Parlimen Ke-14 (2020) baru sahaja selesai.

Tahniah kepada  Datuk Azhar Azizan @ Harun yang dipilih sebagai Yang Dipertua Dewan Rakyat ke-10, menggantikan Tan Sri Dato' Mohamad Ariff Md Yusof.

Di sini saya merakamkan ucapan terima kasih kepada Tan Sri Dato’ Mohamad Ariff atas khidmat beliau sepanjang menjadi Yang Dipertua Dewan yang mulia ini.

Tahniah juga kepada Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said kerana dilantik Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat yang baharu  menggantikan YB Nga Kor Ming.

Saya berdoa agar perjalanan Dewan Rakyat akan berlangsung secara adil, berpaksikan kepada Perlembagaan Negara.

TSMY

*****

Mungkin rakyat marhaen seperti saya ini tertanya-tanya knapa usul agar kerusi speaker dikosongkan kerana ada calon lain ini di jadikan usul pertama krajaan pada sesi parlimen kali ini?

Sedangkan ramai yg berpandangan bahawa speaker TS arif telah menjalankan tugasnya dgn baik dan neutral.

Well saya rasa jawabannya simple saja. Gomen of d day has their own preference. So gomen of d day wanna put his preferred calon itu mengisi post yg penting ini. Full stop.

Its always gonna be various school of tots. End of d day, gomen d day has the right to prioritize this usul, and decided by votes. Which they won. Lets see the performance of this new guy and his deputy pulak. Life must go on.

@@@

Wednesday, July 8, 2020

PENYOKONG TEGAR TM


Semalam saya borak dgn seorang Dato berkenaan politik negara. Daripada bicara kami, saya dapat nilaikan yg dia ini penyokong TM dan PH. Dia tak suka dsai & the rest of the world. Dia highlight krajaan PN back to square one mcm BN krana melantik politician mengepalai GLC. Dia juga kata time covid ni, kalau krajaan PH masih berkuasa tentu inisetif2 kebajikan utk rakyat akn juga dilaksanakan. Juga dia persoalkan perlantikan non-politician ke jawatan menteri seperti Dr Zul & Tg Zafrul. Namun dia juga berpendapat bahawa PH telah terlepas peluang keemasan untuk menjadi kerajaan yg baik yg boleh lama memerintah. PH katanya tidak akn dapat peluang sebegitu lagi sampai bila2.

Beberapa pandangannya agak kontradik, namun sentimen pro TM dan anti PN telah mengatasi sgalanya. Tiada hujah saya yg mahu diterimanya dgn tenang. Saya lontarkan contoh mahu percaya kpd LGE atau Tg Zafrul? Mahu percaya kpd Dr Zul atau Mujahid? Life is about choices. Both of our choices are quite obvious.

Saya menyatakan pandangan bahawa tsmy wajar menerajui krajaan hingga akhir penggal. Feel good factor telah kembali. Rakyat rasa aman dan selesa. Krajaan boleh tumpukan kpd kebajikan rakyat dan pemulihan ekonomi. Even umno & pas sudah menyatakan backing mereka kpd tsmy sebagai PM hingga PRU15.

Come PRU15 a different ball game can happen. Banyak juak2 umno yg hangat menyucuk agar umno mengambil alih kuasa dan tidak sekadar menjadi pak turut dlm PN. Ada yg tak puas hati krana presiden & timbalannya tidak diberi jawatan. Ada jugak dok pelaga pas kerana diberi jawatan2 yg sampingan dan skadar pak turut juga.

Geng PH biasalah mencari sgala kekurangan utk di bantai. Dok cucuk kasi pas & umno bergaduh pun byk especially perihal pembahagian kerusi.

My stand is PN under tsmy is reasonably good. He manage to bring back the feel good factor. "Kita tak dengar apa skrg ya, relax je," luah sahabat saya nazrin seorang supervisor operasi. Tiada lagi rasa serabut atau rasa kedaulatan negara tercalar, atau maruah org islam dan ketuanan  bangsa melayu di usik.

Anyway saya terhutang budi kpd PH hanya satu seingat saya, bayaran tol yg di diskaunkan. Dulu bayaran tol rm5.60 dari BB ke tol jln duta, kini rm4.90. Yahoo.

PH mungkin cuba jadi baik dan menyalahkan BN dan dsnr atas sgalanya. Tapi lupa utk ambk peduli hal ehwal rakyat marhaen. Kos hidup terus meningkat, harga barang mahal, tiada apa yg boleh dibanggakan. Kerana negara byk hutang, hampir bangkrap. Katanya. Lesap byk aset strategik negara termasuk di TH di jual secara pukal tanpa peduli lagi. Hampir semua janji2 yg dibuat telah dicapatikan tanpa malu atau rasa bersalah menipu rakyat yg telah beri undi dan mandat. Byk blunder yg telah berlaku. Kini pula satu per satu tabiat luar tabii PH dilondehkan utk tatapan umum. PH bukanlah suci sangat ropa2 nyer.

Tup tup PN takeover, menteri kewangan, seorg profesyenal dan pakar dibidang kewangan dan perbankan bagitau our financial is good and sound. Di ikuti dgn pelbagai insentif dan pakej kewangan dan ransangan ekonomi di perkenalkan  bagi meringankan bebanan rakyat dan merancakkan kegiatan ekonomi. Sapa menipu ni? LGE atau Tg Zafrul?

Pandemik covid-19 yg menjadi isu global juga telah berjaya ditangani dgn baik oleh kerajaan PN yg memerintah. Juak2 PH terus terhegeh-hegeh mencari isu untuk diviralkan, namun not much carry weight.

Kini PH terus berpecah dgn isu sapa calon PM-9? TM terus menidakkan dsai peluang jadi PM. Dia corner sana belok sini, tapi yg sebenarnya TM tak mau dsai jadi PM, knapa ya? Tiba2 muncul safaei afdal sebagai calon PM & mukhriz sebagai calon TPM. Nasib baik la PKR ada telor utk tidak layan kehendak TM nak jadi PM balik.

Saya sebagai org bishe bishe, ingin lihat dwi parti system di PRU15 nanti. Saya nak MN vs PH. Jangan 3 penjuru mcm PRU14. Agar rakyat ada clear choice pilih A atau B. Yang nak menyibuk sebagai calon2 bebas tu lantak pi la kan, make no different. By then calon PM bagi kedua2 belah pihak akan lebih jelas. Maybe dsai vs tokmat. Atau rafizi vs kj. Atau Ezam vs Azmin. Who knows.

@@@

Thursday, July 2, 2020

PEMBAHAGIAN KERUSI



PEMBAHAGIAN KERUSI

Cabaran sebenar akan dirasai bila hampir PRU 15 nanti dalam pembahagian untuk calon kerusi parlimen dan DUN.
Jika UMNO dan PAS mampu menterjemahkan kesefahaman dalam MN didalam perkara ini, MN akan dilihat parti gabungan yang ikhlas membela rakyat. Jika berlaku persengketaan atau kenyataan mana individu yang tidak berpuas hati dengan pencalonan samada dari umno atau PAS, maka rakyat akan nampak bahawa masing-masing masih ada agenda peribadi yang diperjuangkan, dan bukan ikhlas membawa agenda muafakat nasional.

#pandangan dari rakyat biasa

******

Yg lebih utama melayu, islam, bumiputera wajar di perkasa melalui blok MN. Parti2 lain skadar komponen sokongan. Smoga bisa meraih 60% kerusi parlimen. Untuk melawan blok PH atau yg sewaktu dgn nya, yg mungkin byk bergantung kpd majoriti sokongan non-malays, non-muslim. Wallahu'alam.

*****

Bagi saya sanggupkah umno terus meredhokan PAS menguasai kelantan, kedah, & terengganu? Dan umno fokus kpd 9 negeri yg berbaki di semenanjung. Itu bagi saya key factor dlm perjuangan & persefahaman, menuju  pembahagian kerusi dan strategi bersama. Wallahu'alam.

*****

PRU15 adalah peluang besar sebenarnya untuk blok MN mendapat mandat rakyat bagi membentuk sebuah gomen yg solid, kukuh dan kuat ala-ala BN satu masa dulu. Gomen yg di kontrol melayu islam, insya-Allah. Bezanya ia akan jadi lebih baik drp zaman BN dulu, krana proses pemutihan dan pengislahan diri telah berlaku dan ke hadapan. Gomen yg lebih telus dan berjatidiri harapnya akan mengambil alih tampuk pemerintahan negara untuk memacu ke arah kesejahteraan rakyat, kestabilan negara, dan pengukuhan ekonomi. Apa pun MN wajar membuktikan dlm masa yg berbaki ini progres ke arah itu kerana cakap saja atau teori saja tiada gunanya. Rakyat mahu lihat ia di paparkan dan dibuktikan secara real di bumi bertuah ini. 

@@@

Thursday, June 25, 2020

TOK MAT CALON BERPOTENSI PM-9

Tok Mat ~ Calon Berpotensi PM-9

Antara calon berwibawa untuk menjadi PM-9 bagi saya ialah Dato Sri Utama Mohamad Bin Haji Hasan, bekas MB Negeri Sembilan.

Saya ingin share coretan beliau di FB perihal kecenderungan beliau agar parlimen dibubarkan sebagaimana yg telah dibuat oleh PM Singapura, agar rakyat dapat sekali lagi menilih dan memberi mandat kpd satu kerajaan pilihan rakyat, sekaligus menyelesaikan segala ketidakpuasan hati once and for all.

Kerana katanya kerajaan di bwh TSMY sekarang amat goyang dan tidak stabil. Ini menggugat keyakinan para pelabur dan pemain ekonomi. Juga memberi kepayahan untuk melulus sesuatu rang undang2 di parlimen.

Saya paparkan coretan itu di sini untuk kita sama2 hadam.

*****

Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong telah membubarkan Parlimen republik tersebut bagi membolehkan pilihanraya umum diadakan pada 10 Julai 2020. Keputusan tersebut dibuat bagi memastikan Kerajaan yang memerintah mempunyai mandat yang baik dan diyakini.

Dalam konteks negara kita, adalah baik jika kerajaan Perikatan Nasional (PN) pimpinan Perdana Menteri, YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin juga melakukan perkara yang sama tanpa berlengah.

Malaysia tidak pernah berada dalam kedudukan politik yang sangat tidak stabil seperti ini sejak merdeka.

Kemajuan, kemakmuran dan kebolehsaingan Malaysia sangat bergantung kepada kestabilan politiknya. Kestabilan politik akan memberi kesan dan pengaruh kepada banyak perkara termasuklah kemasukan pelabur, aktiviti ekonomi dan ketenteraman sosial.

Keadaan semasa sangat menyukarkan Kerajaan untuk meluluskan pelbagai rang undang-undang yang kritikal termasuklah membentangkan belanjawan bagi memulihkan negara dari kemelesetan ekonomi yang dihadapi waktu ini.

Segala usaha untuk memulihkan ekonomi Malaysia, mencipta pekerjaan dan melonjakkan persaingan tidak akan berlaku tanpa Kerajaan yang stabil dan Parlimen yang boleh berperanan melakukan semak dan imbang.

Negara tidak boleh terus menerus diheret dengan debaran ketidaktentuan serta kemungkinan pertukaran kerajaan selang beberapa bulan. Ini bukan sesuatu yang sihat untuk negara.

Hanya Kerajaan yang mempunyai mandat dan majoriti yang selesa di Parlimen dapat berfungsi dengan baik dan menumpukan segala fokus kepada memulihkan Malaysia dari segala cabaran besar yang bersifat ‘unprecedented’ yang sedang kita hadapi.

Negara ini adalah sebuah demokrasi berparlimen. Kuasa sebenar ialah pada rakyat dan bukan pada sesiapa yang lain. Apatah lagi pada blok-blok yang dibentuk sesedap rasa mengikut keselesaan dan kemahuan ahli politik. Oleh yang demikian, kembalikanlah kuasa tersebut kepada rakyat dan biarlah mereka yang menentukan jalan kehadapan bagi tanahair tercinta.

Dato Seri Utama
Mohamad bin Haji Hasan

*****

Saya menyatakan:

Biarkan TSMY meneraju krajaan PN hingga habis penggal. Kemudian buat PRU15. Tok Mat boleh ofer diri jadi calon PM-9. Sabar. Ambil peluang 3 tahun ini utk berbakti kpd rakyat. Ada brani?

A membalas:

Faham x apa yg dato tulis tu?baca x baca?bukan masalah sabar atau tidak..skng ni kita perlu kerajaan yg stabil dari segi kuasa politik..bayangkan jika kalau kerajaan inginkan membuat 1 usul contohnya naikkan siling KDNK adakah jaminan PH xkan bermain politik dlm isu ni?dan bygkan hnya beberapa ahli parlimen yg lompat parti boleh runtuhkan kerajaan yg sedia ada..mcm mana nak yakin pelabur utk melabur..dan mcm mana kerajaan nk hasilkan perluang pekerjaan?

Saya pulak menyatakan:

Saya faham. Bubar parlimen & buat pru15 pun wont gurantee u get 2/3 majority, so back to square one, tak stabil la jugak, nak lulus rang undang2 pun susah jugak. My point is wait til habis penggal la, give a chance to tsmy run the show for this 3 yrs. Relax la bro, rakyat pun dont mind & agak selesa di bwh tsmy, as compared to under PH before. Thats my 10cent. We should agree to disagree. TQ.

Saya kata:

Biarkan TSMY meneraju krajaan PN hingga habis penggal. Kemudian buat PRU15. Tok mat, dsai, tm,  boleh ofer diri jadi calon PM-9. Sabar. Ambil peluang 3 tahun ini utk berbakti kpd rakyat. Ada brani?
~takyah nak ikut singapore ke bangladesh ke indon ka...
~krajaan ph yg di pilih rakyat sudah bunuh diri sendiri, dgn pm-7 letak jawatan, dan gagal bangkit, so stay as pembangkang la for a while, what to do..
~ydpa mengikut peruntukan perlembagaan telah melantik tsmy sebagai pm-8
~beri peluang krajaan PN memerintah sampai akhir penggal
~fokus berbakti kpd rakyat & pulihkan ekonomi negara
~di PRU15 nanti fight secara gentleman utk dapatkan mandat rakyat to form government.
~skrg takyah rock the boat, lets hv a pleasant journey.

A membalas:

Skng ni siapa yg rock the boat?dgn segala spekulasi yg dibuat oleh PH..apakah jaminan kerajaan PN skng stabil?utk kita begerak ke hadapan kerajaan kena ada kerusi yg selesa..skng ni ok..rizab negara masih ada..berapa lama lama nk bergantung pada hasil kerajaan?kalau tuan pelabur adakah tuan nak melabur dlm company yg tidak kukuh asasnya?inikan plak sebuah negara.

Saya kata:

Tok mat kena sabar. Org akn nampak tok mat tak puas hati bila tak dpt apa2 jawatan utama dlm krajaan TSMY. Insya-Allah tok mat bisa jadi calon PM-9 drp MN.

B menyatakan:

Apa yg Tok Mat cakap tu betul, Politik Malaysia tidak stabil, pelabur takut melabur, sampai bila kerajaan yg ada nak bertahan, jangan kerana dapat sekali bantuan Cov 19, puji melambung TSMY PM terbaik, sedangkan baru 3 bulan baru jadi PM ,tiada lagi jasanya untuk dipuji.

Saya berpendapat:

Kalau semua support gomen of d day especially umno, insya-Allah gomen akn stabil. Usha2 mensejahtera negara rakyat boleh dilakukan dgn baik. Ni sama sendiri dok berebut susah la. Biar la TM dgn DSAI je la buat kecoh. PN sepatutnya lagi kuat. Give TSMY 3 yrs. Then PRU15 can be a totally different ball game. MN can be on its own.

******

Politikus dan pemain2 atau peminat2 politik akan terus punyai pandangan masing2 perihal politik tanahair.

Kita wajar dan harus sebenarnya setuju untuk tidak bersetuju atau tidak bersetuju untuk setuju. Life is about choices.

Ada byk school of thoughts. Tak perlu utk memaksa down the throat apa yg org tak mahu terima atau tak berselera untuk telan. Kita raikan setiap pandangan. Kalau boleh kita bentangkan dan bahas dgn waras mengikut fakta, adab dan bahasa yg bertamaddun.

Meriahkan medan sosial dgn ekspresi anda. Kalau itu menjadi kepuasan atau dapat melegakan apa yg terbuku di dada.

@@@

Wednesday, June 17, 2020

SENERIO POLITIK MENUJU PRU-15


Jom kita lihat suasana politik semasa dan apa yg kemungkinan bakal berlaku dlm masa terdekat. Ini penting untuk pentas akhir di PRU-15 yg bakal tiba tak sampai 3 tahun dari sekarang. Pejam celik pejam celik, kejap je tu. Apatah lagi dgn kedudukan majoriti nipis government of the day. Kerajaan & pembangkang mempunyai sokongan MP yg seimbang, 50-50. Can go both way. Saya paparkan beberapa coretan untuk sama2 kita renung dan fikir perihal arahtuju politikus era norma baru ini.

******

Agaknya PRU15 ni ~ MN boleh kompromi drp skrg tak ~ kelantan,  terengganu, & kedah akn diberikan kpd PAS? Dan 9 negeri lain di semenanjung di  beri kpd Umno? 

As long as no DAP. Anyway non-muslims will be well represented by mca, mic, & others.

Umno kongsi ngan PAS je la kot kerusi melayu. Kelantan, trengganu, & kedah bagi kat PAS. Yg lain umno ambik. Amacam, ada brani?

MN satu blok dlm pru15. PPBM bubar masuk umno, pas, pkr, atau pan. So pru15 ni MN vs PH. Clear cut utk pengundi.

*****

Tun Mahathir letak jawatan kerana tidak mahu beri jawatan PM kepada Anwar 
~Syed Ali

Tun Dr Mahathir Mohamad meletakkan jawatan Perdana Menteri kerana niatnya yang tidak mahu melepaskan jawatan tersebut kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Pengerusi Yayasan Pendidikan Cheras, Datuk Seri Syed Ali Al-Habshee berkata, jika Dr Mahathir ikhlas, beliau sudah tentu menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Presiden PKR itu seperti perjanjian asal Pakatan Harapan (PH) yang dibuat sebelum ini.
Jelasnya, rakyat juga sudah melihat cara Dr Mahathir yang mengelak apabila ditanya isu penyerahan jawatan itu oleh sekutunya di dalam PH sendiri.
"Anwar sudah dipermainkan Dr Mahathir bukan sekali, malah dua kali. Kali pertama semasa Anwar menjadi Timbalan Perdana Menteri di mana beliau disingkir daripada UMNO, kali kedua dalam PH, Dr Mahathir meletak jawatan secara mengejut bagi menghalang Anwar. Tetapi untuk menyembunyikan pengkhianatannya terhadap Anwar, Dr Mahathir menuding jari kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin.
"Sekarang ini pula beria-ia benar Dr Mahathir mahukan jawatan Perdana Menteri dengan sokongan DAP dan Anwar bakal timbalannya. Pada hemat saya, Anwar tidak akan membiarkan dirinya 'terkena' lagi oleh Dr Mahathir untuk kali ketiga.
"Penyokong Anwar juga mungkin sudah sedar bagaimana liciknya Dr Mahathir memperdaya Anwar. Apakah Dr Mahathir sekali lagi akan melakukan yang sama? Kita tengok," katanya dalam hantaran terbaharu di laman Facebooknya pada Rabu.
Dr Mahathir meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri pada 24 Februari lalu.
Surat peletakan jawatan dihantar kepada Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.
Kata Syed Ali, ramai sudah letih dengan pelbagai tuduhan tidak meyakinkan oleh Dr Mahathir terhadap kerajaan Perikatan Nasional (PN) pimpinan Muhyiddin.
"Setiap kali tulisannya hanya berkisar kepada orang Melayu dan DAP. Seperti cukup sinonim dalam fikiran bekas Perdana Menteri itu bahawa satu kesilapan rakyat kerana menyokong Muhyiddin dan menolak DAP.
"Tambah memeritkan, Dr Mahathir tidak pernah mengakui kelemahan dan kesilapan dirinya selama ini. Bagi Dr Mahathir apa sahaja yang beliau cakap dan lakukan mesti dianggap betul.
"Oleh sebab itu, beliau sentiasa mengulangi tuduhannya bahawa kerajaan kleptokrasi dijatuhkan dan parti-parti yang menentang kleptokrasi diangkat oleh rakyat untuk mendirikan kerajaan.
"Beliau turut mendakwa parti yang ditolak oleh rakyat berjaya merampas kuasa dan mendirikan kerajaan.
"Realitinya sekarang rakyat 'pening' dengan telatah Dr Mahathir masih mahu menjadi Perdana Menteri untuk kali ketiga," tegasnya.
Syed Ali turut menolak dakwaan Dr Mahathir bahawa Muhyiddin menawarkan pelbagai jawatan untuk kekal sebagai Perdana Menteri.
Malah katanya, tuduhan Dr Mahathir bahawa ramai dalam kerajaan Muhyiddin terdiri daripada mereka yang mengutamakan diri sendiri hanya bermotifkan agenda politik.
Jelasnya, rakyat kini penuh yakin dan percaya bahawa buat masa ini Muhyiddin adalah Perdana Menteri yang bertanggungjawab membela nasib rakyat dan jika Dr Mahathir mahu, beliau perlu menunggu Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) untuk melihat sama ada keinginan politiknya berjaya menjadi kenyataan.
#WajarAtokBersaraForGood

*****

MCA APA CERITA?
~Riduan Tee


Kerusi tradisi MCA - Jangan usik?

Masih ingat artikel saya dua hari lepas pasal MCA. Hari ini meletup. Apabila baru satu isu kerusi parlimen majoriti Melayu yang ditandingi oleh MCA dibangkitkan seperti Tanjung Malim, tiba-tiba MCA seperti cacing kepanasan, mengatakan, itu kerusi tradisinya. Memberikan gambaran, jangan ada yang berani usik. Walaupun dia kalah.

Ini belum termasuk kerusi bapaknya yang lain kawasan majoriti Melayu yang dia gagal untuk menang seperti kerusi tradisi bapak MCA PRU14

Kuantan 67% Melayu – MCA kalah
Alor Setar 64% Melayu - MCA kalah
Alor gajah 61%  Melayu - MCA Kalah
Padang Serai 59% Melayu – MCA kalah
Ayer Hitam 58% Melayu -  MCA menang undi Melayu
Tanjung Piai 57% Melayu – MCA kalah PRU14, menang PRK  undi Melayu
Tanjung Malim 56% Melayu – MCA kalah
Ampang 56% Melayu – MCA kalah
Selayang 53% Melayu – MCA kalah
Raub 52% Melayu – MCA kalah

Jangan kira lagi kawasan Melayu hampir 50 peratus yang ditandingi MCA atas nama kerusi tradisi seperti, Bangi (49% Melayu), Seremban (49% Melayu), Tebrau (48% Melayu), Bentong (47%) Melayu, Petaling Jaya (47% Melayu), Pandan (46% Melayu). Kalau kerusi ini nak diberikan kepada MCA, saya masih bolehlah terima. Tetapi bukan kerusi majoriti Melayu 52% ke atas.

Jika tanya pada saya, kerusi parlimen Ayer Hitam pun dia tidak layak untuk bertanding. Kerana kemenangannya dalam hasil sokongan Melayu. PRU15 belum tentu presidennya boleh menang.

Maaflah kali ini guna bahasa kasar kelapa atuk, dan kepala bapak. Jika itu kerusi tradisi atuk dan bapak MCA, kenapa kamu lingkup dalam PRU14. Dasar tak tahu malu, kekuatan tak ada, tumpang  undi Melayu untuk menang, kemudian nak berlakon jadi hero.

PN tanpa parti ultra kiasu ini, pastikan akan menang di kawasan majoriti Melayu pada PRU15 akan datang. Kerusi majoriti Melayu separa dan luar bandarlah yang paling banyak di parlimen. Justeru, kenapa mahu menempa kekalahan lagi dengan memberikan kepada MCA. Menangpun MCA tidak menguntungkan Islam.

Saya ingin ingatkan parti ultra kiasu yang tidak ada kekuatan ini, kerusi kamu yang sebenar adalah di kawasan majoriti Cina. Pergi main jauh-jauh kat sana, jangan kat kacau kat sini. Begitu banyak kerusi parlimen dan DUN majoriti Cina, kawasan majoriti Melayu yang kamu idamkan.

Kamu, MCA ultra kiasu pasti akan kalah jika PH meletakkan calonnya, tanpa sokongan orang Melayu (UMNO dan PAS). Ingatan saya kepada UMNO dan PAS, jika kamu menangkan juga MCA di sana, bertambah lagi kerusi dia, makin bongkak dan ultra kiasu dia. Dia akan minta macam-macam. Makin ultra kiasu dia. Makin kuat dia mengguris dan menghiriskan hati hati umat Islam Melayu seperti sebelum ini.

Masuklah bertanding wahai UMNO, jangan pedulikan MCA. Biarlah MCA tidak mengundi calon UMNO di Tanjung Malim. Tak apa. UMNO tetap akan menang walaupun berlaku pertandingan tiga penjuru. Undi solid UMNO dan PAS sudah cukup untuk memenangkan calon UMNO di sana. Percayalah, terlalu sukar untuk untuk Cina undi MCA, walaupun MCA parti Cina tulin. Cina tetap pilih DAP.

Pandai kamu MCA nak menumpang tuah hasil Muafakat Nasional. Nanti bila kamu menang lebih kerusi, lagi kuat kuasa ugut kamu dalam PN. Kamu pulak jadi ‘king maker’, ketika itu MCA akan menjadi semakin kuat, malah terduduklah UMNO dan PAS dalam MN
Lebih elok PN mendekati Parti Cinta Malaysia (PCM) yang boleh menjadi wakil orang Cina. Parti ini lebih mesra Melayu dan Islam, dan tidak pernah mengguris dan melukai hati-hati Melayu dan Islam. MCA, seperti menyimpan  biawak hidup, Melayu Islam menangkan dia, dia lawan balik Melayu Islam. Malah, dia menjadi rasis, secina-cinanya. Berbaloikah menyimpan biawak hidup ini.

https://www.facebook.com/797212753703143/posts/3007161819374881/

*****

Senerio politik norma baru mula hangat dgn pelbagai kemungkinan. Undi orang melayu adalah faktor utama, yg mungkin melebihi 60% secara keseluruhan pengundi.

Muafakat Nasional (MN) yg mendominasi pasaran orang melayu, mungkin sehingga 80%. Umno & PAS adalah pemain utama. Kombinasi dua parti ini mungkin sudah cukup utk melawan blok PH. Apatah lagi sedikit dibantu oleh MIC & MCA, serta gabungan parti drp Sabah & Sarawak.

Apa halatuju PPBM? Kerana kewujudan asalnya ialah menyaingi Umno dlm sektor pengundi melayu. Pada pandangan saya, PPBM sudah tidak relevan lagi kewujudannya, sekaligus wajar dibubarkan sahaja. Ahli2 nya boleh memilih untuk menjadi ahli Umno, PAS, PKR, atau PAN.

Justru nanti PRU15 bisa menyaksikan adegan satu lawan satu antara PH vs MN. Amacam? Ok tak? Pengacau drp parti2 lain atau calon bebas boleh memeriahkan pertandingan.

Ada kurang drp 3 tahun lagi utk percaturan bagi PRU-15 ini. Siapa yg akan jadi calon PM drp blok PH? Dan siapa agaknya calon PM drp blok MN? TM masih bernafsu untuk menjadi PM kali ke-3. DSAI pulak kepingin merasa jadi PM-9. Setakat hari ni masih tiada halatuju atau persetujuan yg jelas setakat ini.

MN pulak bagaimana? Apakah TSMY merupakan calon PM-9? Kemungkinan besar tak. So siapa? Adakah DSN muncul kembali? Rasanya tak kot. So siapa? Mungkin tok mat? atau zahid? atau tghh? 

Wallahu'alam.

@@@
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...