Please CLICK

Monday, June 8, 2020

PENGKHIANAT ATAU PENYELAMAT ??

PM-8 


Tidak nampak beliau terkejar2 nak jadi PM mcm tokoh2 lain. Tak pernah skali di war2kan utk jadi PM-8. Walaupun beliau pernah jadi TPM kot. Namun pabila DSAI & TM gagal memperoleh 112 sokongan MP, dlm keadaan gomen yg tergantung. Baru muncul TSMY dicalonkan. 

Itulah percaturan Allah utk jawatan pm-8 ini. Kini masuk 3 bulan lebih pimpinan TSMY. Negara kembali tenang dan aman. Kelompok yg tak puas hati memang ada, akan terus membara dan mengacau. Namun setakat ini saya nampak TSMY sangat sesuai menjawat jawatan pm-8 dan rakyat pun nampak selesa dgnnya. Ibarat cincin zamrud bertatah perak di jari manis saya ini. 

Smoga kita semua dilimpahi rahmat dan kasih sayang Allah. Dan TSMY diberi kekuatan dan dipanjangkan jodoh untuk memerintah negara sehingga ke akhir penggal, menuju pru15 nanti. Wallahu'alam.

#PerkenanYDPA
#AmanahYangBerat

*****

Bak kata seorang sahabat saya yg pendiam, sekali sekala dia bersuara agak padu jugak poin nya, sahabat saya ini. Katanya:

"TSMY dahh ok dohh . Tok payoh pening pening nak cari hok lain. Tak dok pekdohh ggapo.."

~wan rohaimi wan ismail


******

Kenapa masih ramai puak2 yg meroyan tak berkesudahan?

Coretan di bawah ini, mungkin dapat memberi sedikit gambaran dan pencerahan, terutamanya bagi kelompok atas pagar yg tidak menjadi ahli mana2 parti politik. Kelompok rakyat marhain yg bosan tentang kerenah politik dan gelagat politikus. Rakyat yg mahu meneruskan sebuah kehidupan yg selesa di sebuah negara yg aman damai, dipimpin oleh PM yg faham naluri rakyat dengan prioriti yg utama didahulukan, yg mengarut ditinggalkan. Rakyat diutamakan. Lebih2 lagi di era COVID-19 yg mendesak ini.

Analisa politik yg Dr Tanaka paparkan ini make sense bila saya hayati. Realiti yg berpijak di alam nyata, bukan fantasi atau retorik yg indah khabar dari rupa, atau mahu lari dari cerita utama. 

Jom kita baca dan fahami dgn minda intelek yg terbuka.

*****

SEMBANG MELERET PASAL PH DAN PN

Oleh: Dr Tanaka Mustafa

1) Yang licik dalam PN ni, YB Azmin. Dia angkut keluar MP PKR bersama dia dan BERSATU tu bukan semua. Saja dia simpan ramai lagi orang dia dalam PH, tunggu arahan seterusnya.

2) Ditekan nak buat undi tak perchaya, dia 'arahkan' 2 ADUN PKR Kedah quit. Tungging kerajaan PH Kedah. Ditekan dengan psywar 129 kerusi, psywar perletakan jawatan Sri Gading, dia 'arahkan' MP PKR di Sarawak quit PH.

3) Sekarang dia tengah plan apa pun tak tau untuk Selangor. Duduk tak senang. YB Azmin bergerak senyap-senyap. Tak sembang deras macam kebanyakan pemimpin PKR yang masyhur. Tak macam Bang Fizi, Bang Saif, etc.

4) Seolah-olahnya, YB Azmin dah bagi isyarat kepada TS Muhyidin supaya fokus saja kerja sebagai PM yang baik dan cakna rakyat. Bab politik dalaman parti, biar dia dan team dia setelkan.

5) TS Muhyidin dapat buat kerja tanpa perlu heran dengan isu yang menyerangnya. Siri-siri rakaman audio yang dibongkar pun dia buat tak tau saja. Dia macam dah serah kepada YB Azmin untuk setelkan isu-isu macam tu.

6) TS Muhyidin tak sebut langsung pasal serangan PH ke atasnya dalam ucapan beliau. Tak salahkan PH, tak sinidr PH. Pure 100% menangani isu rakyat. Rakyat nampak keikhlasan beliau.

7) Kalau PH dulu buat cara TS Muhyidin dalam masa 22 bulan memerintah - tanpa menyalahkan BN, saya fikir rakyat akan pandang PH sebagai kerajaan yang ikhlas fokus kepada negara dan rakyat.

8 ) Ini tidak. Duk buat kerja menyalahkan BN dan DS Najib sampai ke tahap 'overkill' pulak. Over sangat. Orang pun mula menyampah, lebih-lebih lagi PH tak ada polisi yang lebih baik setelah menyalahkan BN.

9) Bayangkan kalau TS Muhyidin sebagai PM setiap hari menyalahkan PH yang menyerangnya, tentu rakyat menyampah. Rakyat dulu tukar kerajaan untuk merasai polisi yang lebih baik daripada BN, bukan nak dengar hari-hari kau canang salahkan DS Najib dan BN.

10) Bab salahkan DS Najib dan BN tu kau siasat senyap-senyap, dakwa senyap-senyap. Takyah canang macam itu kau punya keutamaan setelah berpuluh tahun pulun nak menang pilihanraya. DS Najib bersalah atau tidak, kena hukum atau tidak, realitinya, rakyat tak dapat apa-apa pun. Rakyat lebih memerlukan polisi sosial dan ekonomi yang lebih baik.

11) Sebab itu rakyat rata-rata lega je dengan pertukaran kerajaan PH kepada kerajaan PN. Rakyat terbanyak lah, bukan rakyat mahacai yang minda masih tersumbat dengan ideologi "hanya Tun dan DS Anwar sahaja layak jadi PM".

12) Korang duk melalak salahkan Langkah Sheraton bagai, ramai rakyat yang bersyukur adanya Langkah Sheraton. Korang anggap ia pengkhianatan, rakyat pula anggap ia adalah satu rahmat. Rahmatan lil 'alamin yang sebenar.

13) Mana taknya, dengan tumbangnya PH, naik kerajaan baru, terus kerajaan baru PN buat correction ke atas kesilapan-kesilapan PH tanpa banyak merepek canang salah PH. Menteri-menteri buat kerja, tak banyak cakap.

14) Mereka dah serahkan tugas bercakap kepada dua figure utama, TS Muhyidin dan DS Ismail Sabri. Rakyat dan wartawan pun senang nak rujuk satu-satu isu kepada siapa. Siapa yang ada autoriti untuk beri kata putus, rakyat dah tahu. Tak heran rakyat sering ternanti ucapan TS Muhyidin dan DS Ismail Sabri di kaca TV bagaiman menanti pengumuman raya.

15) Zaman PH? Kalau boleh semua menteri semua pemimpin PH nak buat kenyataan, siap merentasi kementerian masing-masing pula. Semua isu nak komen. Rakyat pun tak tahu nak follow yang mana.

16) Inilah yang PH kena muhasabah sebenarnya. Kekalahan dan tumbangnya UMNO/BN membuatkan UMNO/BN bermuhasabah. Tidak meroyan. Buang ego. Hadap kritikan dan berusaha perbaiki, kemudian move on untuk bangkit semula.

17) Isu persepakatan PAS dan UMNO bukan hanya orang PAS terluka hati dengan UMNO, orang UMNO juga ramai terluka hati dengan PAS. Tetapi masing-masing rendahkan ego dan duduk semeja. Bincang dan memulakan muafakat. PAS bermuhasabah, UMNO juga bermuhasabah.

18 ) Tetapi PH tidak. Apabila tumbang sahaja, terus pakat meroyan sehingga hari ini belum reda. Tak mahu fikir pun kenapa tumbang. Tak mahu tahu pun kenapa rakyat tidak bangkit bersama PH untuk menuntut bela atas ketumbangan PH. Tak mahu tahu kenapa banyak emoji marah setiap kali Live.

19) Duk berlagak dengan mandat rakyat 2018. Itu pun mandat ktika 3 penjuru. Sekarang 3 penjuru sudah tidak relevan. Ia adalah PH vs PN. Sudah tentu mandatnya tidak lagi sama 2018. Itu pun pemimpin PH taknak terima hakikat. Masih meroyan.

20) Mungkin sebab ada faktor lain yang menyebankan keroyanan itu mesti dinyalakan secara konsisten. Pertama, untuk kasi nampak PH masih relevan dan hidup di mata penyokong. Kedua, mungkin ada tauke-tauke dan kroni-kroni yang menuntut laba ketika PH menjadi kerajaan. Ada perjanjian dan persefahaman samada dalam bentuk projek atau tender.

21) Tetapi tanpa disangka kerajaan PH tumbang, dan mereka masih menuntut PH tunaikan (andaian saya sahaja). Untuk meredakan tuntutan tersebut, PH terpaksa create persepsi bahawa mereka akan kembali menjadi kerajaan dalam masa terdekat.

22) Jadi persepsi mereka akan kembali menjadi kerajaan dengan psywar 129,130 dan pengumpulan SD-SD itu hanyalah psywar untuk mengaburi mata penyokong tegar mereka serta kroni/tauke yang membuat tuntutan sahaja.

23) Mungkinlah, saya agak saja. Semua yang saya tulis ni hanyalah andaian dan telahan saya semata. Tak perlu percaya. Cuma perlu muhasabah dengan hati yang tenang. Jangan muhasabah ketika hati sedang meroyan.

Sekian.

*****
Nurses : Warkah Kami buat Abah.

Maaf, 
Jika memanggil mu Abah tanda biadap, 
Tiada penghormatan pangkat dan hilang adab,
Sedangkan bagi kami Pangkat Abah itu lebih besar dari PM dan Tan Sri,
Kerana nilai Abah itu lebih dekat dan bermakna bagi hati kami.

Abah,
Benar lah apa yang cerdik pandai kata,
Hukum Tuhan tidak berdiri atas akal manusia,
Tatkala perjalanan politik negara tidak tentu hala,
Kau hadir sebagai nakhoda tanpa diduga.

Abah,
Ini bukan satu kebetulan,
Bahkan ini adalah keputusan dari Tuhan,
Buat menjawab doa insan yang hilang kemampuan,
Bagi menjadi kekuatan buat menghadapi ujian di masa hadapan.

Abah,
Aku yakin kau lah jawaban doa dari Jemaah Tabligh yang teraniaya,
Jawaban tangisan umat yang derita agama dicerca, 
Pengikat bagi bangsa Melayu yang berpecah,
Atas nama Islam kau hadir sebagai Rahmah.

Abah,
Mungkin terlalu awal kami melambungkan ucapan syukur terhadap kehadiran mu,
Sedangkan jalan mu dan teman seperjuangan dijanjikan orang dengan penuh liku,
Namun ketenangan mu membuat kami bersatu,
Bagi mengekalkan perpaduan Bangsa Malaysia utuh dan jitu.

Abah,
Tidak pernah kami menitiskan air mata apabila pemimpin berucap,
Kecuali satu ketika engkau berpesan kepada kami dengan wajah yang penuh mengharap,
Agar kami bersabar dan terus berdoa dengan tetap,
Dan bersama berusaha agar tetap ada hidangan di meja makan,
Buat anak dan isteri meneruskan kehidupan,
Sehingga tiba kita semua menggenggam kejayaan.

Abah,
Jangan patah hati dek fitnah,
Jangan menyesal hal yang telah punah,
Jika engkau gagah menyatukan ummah,
Kami rakyat sedia menjadi benteng walau darah kami tertumpah,
Demi agama, bangsa dan negara ini yang bertuah.

Abah,
Belum pernah pemimpin utama negara ini membaca surah,
Dalam ucapan senada penuh hikmah,
Tangan kau tadahkan membawa seluruh rakyat berdoa dengan pasrah,
Menggantungkan nasib sepenuh nya kepada Tuhan,
Allah Rabbul 'Alamin yang Maha Pemurah.

**Nota penulis warkah ini:
Tolong saya Viralkan ini sehingga Abah membaca nya. Agar beliau kuat dan tahu kami bersyukur atas kehadirannya sebagai Imam Umat di Malaysia tatkala Ujian besar Tuhan menimpa dunia.

#AbahTSMY
#kitajagakita

*****


Daripada Abu Musa r.a., Aku dan dua orang lelaki dari kaumku telah masuk kepada Nabi s.a.w.. Salah seorang daripada dua lelaki berkenaan berkata: Lantiklah kami menjadi ketua wahai Rasulullah!. Yang seorang lagi juga berkata demikian. 

Lalu baginda bersabda: “Sesungguhnya kami tidak melantik dalam urusan ini sesiapa yang memintanya atau bercita-cita untuk mendapatkannya."

Orang tak meminta itu yg mendapat, tentu besar hikmahnya, Allah aturkan begitu.

Ada yg bertanya saya brapa % yg selesa TSMY jadi PM-8? 

Dia tak tahu, saya pun tak tahu. Ibarat x-menteri pertanian anggarkan ada 7 bilion ikan kembung di laut.

Namun mengikut mata kasar saya rakyat biasa ni, 100% ahli parti2 PH tak sokong/selesa. Dan 100% ahli parti2 pas+bn selesa. Dan 80% drp pengundi atas pagar turut selesa. 

Saya suka kalau analisa ini hampir betul, namun saya can be wrong. Cuma salahnya tak byk kot, lingkungan 5% give & take. 

Therefore adalah lebih afdal kita kekalkan perkenan YDPA melantik TSMY sebagai PM-8 hingga habis penggal. Barulah kita adakan PRU-15. Yang tentunya gonna be a totally different ball game. 

Dan TSMY more than happy to pass the baton to the next runner for PM-9. I think.

Wallahu'alam. 

@@@

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...