Please CLICK

Wednesday, May 1, 2013

Wakil Rakyat

Islam Yang Memimpin
Bukan Islam Yang Di Pimpin

Tinggal tiga hari sahaja lagi untuk rakyat memilih wakil. Calon yang dipilih secara majoriti akan dinobatkan sebagai wakil rakyat. Dia akan menjadi wakil kepada rakyat, membela nasib rakyat. Wakil rakyat sepatutnya menjadi pekerja bawahan kepada rakyat. Apa yang rakyat luahkan mestilah wakil rakyat ambil perhatian dan tindakan. Wakil rakyat kena peka pada keperluan rakyat. Memberi solusi yang memberi benefit kepada rakyat. Itu antara ciri wakil rakyat yang baik.

Ciri2 wakil rakyat yang jahat pula ialah yang sentiasa peka untuk menjaga kepentingan diri dan kroni dengan sibuk bergaya, menjutawankan diri, mengambil dan mengumpul harta pada setiap ruang walaupun sepatutnya menjadi hak rakyat marhain. 

Wakil rakyat yang jahat suka menipu, berbohong dan menjadikan amalan rasuah sebagai budaya hidup. Dia meletakkan kebajikan rakyat sebagai prioriti yang tercorot, dan sangat tidak ambil risau soal amanah, dosa dan pahala. Maka sepatutnya rakyat tidak memilih seorang wakil yang sebegini.

Pada hari ahad ini rakyat akan keluar membuang undi untuk memilih wakil rakyat. Jumlah rakyat yang mendaftar sebagai pengundi dan tersenarai dalam senarai SPR ialah seramai 13,291,385 orang kesemuanya yang mana 21.69% iaitu 2.37juta org merupakan pengundi first timer. 

Dari jumlah keseluruhan pengundi 41.86% adalah pengundi muda iaitu 22.76% berumur antara 30-39 tahun dan 19.1% merupakan pengundi dalam lingkungan usia 21-29 tahun. Maknanya kelompok pengundi muda bakal memainkan peranan besar menentukan masa depan negara dengan corak kerajaan bagaimana yang mereka inginkan.

Kelompok umur pengundi selebihnya ialah 21.85% pengundi di usia 40-49 tahun, 18.39% antara 50-59 tahun, 10.73% umur 60-69, 5.24% di usia 70-79, 1.58% di usia emas 80-89 tahun dan selebihnya 0.35% pada usia 90 tahun dan ke atas.

Analisa saya mudah iaitu saya bahagikan jumlah pengundi yang layak mengundi di PRU13 kepada empat kumpulan utama. Pertama penyokong BN yang sudah semestinya akan memangkah calon BN walau apa pun pandangan orang lain atau kebobrokan yang di dedahkan setiap hari di media alternatif atau ceramah2 politik serata negara.

Kedua penyokong PR yang semestinya akan memangkah PR walau sebanyak mana pun video lucah, taburan fitnah, cerita sensasi, cerita tak masuk akal atau negatif yang di paparkan di akhbar Utusan Meloya dan TV tiga suku perihal PR.

Ketiga saya kategorikan sebagai kelompok atas pagar yang "can go either way", samada depa akan pangkah PR atau BN pada hari pengundian nanti. Antara faktor yang boleh mempengaruhi kumpulan atas pagar ini ialah cerita2 propaganda semasa di TV dan akbar, faktor calon, umpan duit dan imbuhan segera pilihanraya yang diberikan termasuk juga pengaruh keluarga, teman dan lawan.

Kumpulan keempat dan terakhir bagi saya sudah tentulah pengundi2 baru iaitu yang berjumlah 2.37 juta orang itu. Fresh from the oven. Maka terpulanglah kepada pihak2 berkepentingan dan rakyat prihatin sekelian untuk menarik pengaruh mereka untuk diterjemahkan pada pangkahan di kertas undi pada 5 Mei nanti. 

Kalau tanggapan majoriti meraka ini anak muda yang lingkungan usia antara 21-29 tahun maka kemungkinan besar pendedahan kepada media alternatif termasuk facebook menyebabkan mereka cenderong menyokong PR. 

Atau kalau digambarkan anak muda yang gemar hiburan, sukan dan kesukaan di tambah dengan pengalaman yang masih mentah untuk lebih serius dalam percaturan politik, boleh jadi juga majoriti mereka ini memihak kepada BN kerana BN lebih gemar membudayakan hiburan, kebebasan dan kesukaan anak muda.

Dua hari lepas saya berborak dengan kawan2 sepejabat di meja makan kantin syarikat, dengan saya menghujahkan empat kelompok seperti di atas. 

Seorang kawan terus memberi reaksi serius, "Aku orang BN, tapi kali ini aku akan pangkah PR." Saya terkedu dan agak terkejut juga. "Kenapa awak nak pilih PR?" tanya saya. "Sebab aku lihat offering daripada PR lebih baik daripada BN." Hmmm saya berfikir rupanya ada kelompok sebegini. Orang BN yang akan pangkah PR. Bagaimana pula dengan orang PR? Adakah ada antara orang PR yang akan pangkah calon BN kali ini?

Saya meminta pandangan seorang kawan yang memang seorang petugas BN dulu kini dan selamanya untuk pengesahan. "Ada ke orang BN yang akan pangkah PR?" Dia pun menjawab memang ada dan ramai. "Berapa ramai?" tanya saya sangat ingin tahu. Katanya 40% atau boleh mencapai sehingga 50%. Wow terkejut beruk saya.

Saya bertanya lagi. "How about orang PR, ada tak yang pangkah calon BN?" Dia jawab, "Ada." Saya tanya lagi, "Berapa ramai, in term of percentage?" Dia menjawab, "Around 20%. Ini merupakan orang2 yang asalnya orang BN dan masuk PR mengharapkan pelbagai kepentingan dan habuan." Saya terus bertanya, "Awak rasa 20% sahaja atau boleh naik lagi?" Jawabnya, "20% sahaja maksima."

"Aku sendiri pun akan pangkah PR kali ini," katanya. Saya terus mengajaknya membuat analisa big picture kelompok pengundi yang ada secara lebih terperinci. Dia setuju analisa empat kategori seperti mana saya sebut di atas. "Aku dalam kategori atas pagar," katanya tanpa saya pinta. Kelompok atas pagar dia letakkan sebagai 40% daripada keseluruhan jumlah pengundi berdaftar. Pengundi baru 20%, Hardcore BN sekitar 20% dan hardcore PR sekitar 20%. 

Kita mesti ingat popular votes pada PRU12  yang lalu ialah 49% untuk PR dan 51% untuk BN. Maknanya jumlah orang yang pangkah calon PR dan calon BN adalah seimbang 50-50. The fight cannot be closer than that. Namun begitu 49% popular votes untuk PR itu hanya diterjemahkan kepada 80 kerusi parliman sahaja iaitu hanya 36% daripada jumlah 222 keseluruhan kerusi parliman.

Segala tipudaya pilihanraya masih akan terus berlaku walaupun SPR memberi pelbagai helah dan alasan. Tapi kali ini mungkin berkurangan memandangkan rakyat sekelian terutama dari kelompok PR sangat peka dan akan menjadi pemantau sukarela dan bersedia membuat citizen arrest terutamanya kepada para pengundi 'hantu' dari kelompok warga asing yang diberi IC dan didaftar sebagai pengundi sah dalam senarai SPR.

Sebagaimana seruan dan rayuan seorang mantan MP supaya para pengundi keluar mengundi awal dengan peratusan keluar mengundi yang ramai, kalau boleh sasaran 90% ke atas pada setiap kawasan kerusi DUN atau Parlimen. Supaya dengan peratusan yang tinggi boleh somehow "off-set" segala manipulasi atau trick lama yang berlaku.

Mitos undi "tidak rahsia" dan apa yang awak pangkah BN boleh trace yang selalu digunakan sebagai ugutan untuk menakutkan kakitangan kerajaan terutamanya supaya memangkah calon BN, mungkin tidak benar pun. Tapi ia sangat berkesan. 

Rakan sepejabat saya yang saya pun masih musykil samada dia ini penyokong PR atau BN, memberitahu bahawa isterinya yang berpangkat penolong pengarah sebuah agensi kerajaan sanggup untuk tidak keluar mengundi demi untuk menjaga periuk nasinya kerana ditakutkan dengan mitos, "Jika undi PR maka tak naik pangkat atau tak naik gaji atau lebih parah kalau ditukar ke tempat lain." 

Rakan saya ini menambah, isterinya terpaksa pangkah BN walaupun dalam hatinya ingin memangkah PR, jadi dia mengambil jalan tengah iaitu tidak keluar mengundi at all. 

Saya memberi pandangan kepadanya, "Salah tu awak meletakkan pemberian rezki, pangkat, gaji dan seumpamanya bergantung kepada makhluk. Kerana itu semua kerja Allah belaka." Ramai yang memangkah BN tapi masih kekal di takok lama, tak naik pangkat dan tak naik gaji pun. Maka takut tak naik pangkat atau gaji itu hanya mitos budaya ugutan pilihanraya sahaja.

Ada seorang sahabat yang kini merupakan seorang pegawai kanan kerajaan di Putrajaya memberitahu, "Aku ni dari dulu lagi pangkah PAS, tapi setakat hari ni tak ada masalah. Pangkat naik, gaji naik tiap2 tahun, tak kena tukar gi mana2, tak ada masalah."

Pagi tadi semasa memandu ke pejabat saya mendengar iklan SPR di radio yang menyatakan bahawa ada tiga kerani petugas SPR di setiap pusat mengundi di mana kerani pertama dibekalkan senarai nama pengundi (ada no siri). Manakala kerani yang ketiga ada kertas undi (ada no siri). Maka tidak akan berlaku kerani yang berbeza ini menulis no siri kertas undi yang diberikan pada senarai nama pengundi. Kerana di hadapan mereka ada pemerhati dari parti politik BN dan PR yang akan memerhati mereka "like a hawk". 

Tapi tidak dinafikan mungkin masih boleh di trace jika SPR mahu lakukan kepada individu2 tertentu tetapi pada amnya undi masih rahsia, insyaAllah.

Marilah kita cetuskan politik baru yang matang. Budaya politik berdasarkan hujah dan pertempuran idea bernas untuk memajukan negara. Cukuplah dengan budaya politik ugutan, politik umpan, politik lucah dan kotor. Rakyat mahukan wakil rakyat yang bijak dan amanah. Usah berlindung disebalik mesin propoganda pada media masa dan media cetak milik BN dan kroninya. Usah masuk gelanggang dengan politik wang dan taktik murahan. Beranilah untuk debat supaya setiap wacana ilmu yang intelek bolah dinilai oleh rakyat secara adil untuk memilih wakil yang terbaik. 

Saya tertarik dengan saranan Husam Musa untuk mewujudkan platform debat di Putrajaya sekiranya PR berjaya mengambilalih Putrajaya. Bagi saya itu progres ke arah politik matang dan gentleman.

Bak kata seorang warga yang bistari, BN ada kelebihan dan kekurangannya. Begitu juga dengan PR. Maka  jika kerajaan BN itu teruk maka gantikan dengan kerajaan PR, apa masalahnya? Begitu juga jika kerajaan PR didapati tak ada la bagus sangat maka gantikan dengan kerajaan BN. Dan kalau kedua-duanya tak bagus maka ubah kepada yang lebih baik. 

Proses kematangan politik kena berterusan. Ibarat air yang lama bertakung akan berlumut dan busuk menjadi air kepam. Air yang bertakung lama juga bisa membunuh manusia kerana menjadi tempat ideal pembiakan nyanuk aedes pembawa demam denggi berdarah. Maka yang terbaik ialah biarkan air itu mengalir agar segar dan jernih.

Pilihlah wakil rakyat yang power dan amanah. Beranilah untuk UBAH. Ubah kepada yang lebih baik. Bukan ubah untuk lebih jahat atau lebih buruk atau lebih parah atau lebih rasuah. Bangunlah rakyat jelata sekelian. Pilihlah wakil rakyat yang cerdik membela rakyat bukan yang cerdik memperbodohkan rakyat. Pilihan di tangan anda. 

Jangkamasa 55 tahun begitu lama untuk sebuah tidur yang panjang. Kini masa untuk bangkit dan jadikan 24 sejam sehari semalam itu sebagai ibadah yang dipenuhi pahala bukan dosa lagi. Mengundi di PRU13 ini juga adalah ibadah bila nawaitu kerana Allah, insyaAllah.

Ini Kali Lah !!

BUKAN  Lain Kali Lah.

@@@

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...