Please CLICK

Monday, May 13, 2013

Transformasi Pilihanraya




Hari ini ialah tarikh keramat 13 Mei. Teringat saya dulu movie 'Friday the 13th', cerita seram yang sequel nya sampai 4 atau 5 siri tentang Jason yang gila bunuh orang. Tapi hari ini bukan Friday tapi Monday. Cumanya 13 Mei dalam sejarah negara kita ialah satu titik hitam perbalahan kaum. Semoga kita dapat mengambil pengajaran dan iktibar daripada sejarah silam agar lebih matang dan bersedia menghadapi masa depan yang lebih menarik. Isu perkauman usah dijadikan alat propoganda murahan lagi.

We live The Present. We learn from The Past. We plan for The Future. Kita baru tamat PRU13. Harapnya ada transformasi untuk kebaikan rakyat akan berlaku demi masa depan yang gemilang.

Agama itu satu nasihat. Dan menjadi tanggungjawab kita semua yang menjadi pewaris Nabi untuk menyampaikan nasihat kerana Allah. Saya bicara dengan seorang teman tempoh hari tentang negara Korea dan Jepun yang katanya banyak mengamalkan sistem hidup Islam terutamanya dalam aspek kebersihan, kebajikan rakyat, penggunaan masa yang efisyen, sikap amanah dan jujur dalam kehidupan. Berbeza pula di negara2 Islam sendiri yang tidak menitik beratkan soal ini.

Kita ambil contoh dalam negara kita soal rasuah, soal menipu dan soal fitnah memang menjadi permasalahan rutin. Soal kebersihan di Kelantan misalnya masih menjadi perbualan ramai pada negatifnya walhal pemerintahan Islam di sana di bawah PAS sudah sekian lama. Berbanding pula dengan Penang yang memang terkenal dengan kebersihannya walaupun di bawah pentadbiran DAP. Walaupun soal pimpinan yang amanah dan tidak rasuah memang sinonim dengan kedua-dua negeri ini dan sukar hendak dinafikan kawan dan lawan.

Rakyat ternanti-nanti apakah bentuk kabinet yang akan diumumkan DS Najib. Apakah pemimpin kitar semula seperti Jamaluddin Jarjis dan Tg Adnan akan muncul semula bersama lantikan senator untuk Ali Rustam dan Ghani Othman? Dan apakah banyak muka2 baru seperti KJ dan Halimah Sadique akan termasuk dalam senarai? Hendaknya PM berani untuk menonjolkan lebih ramai watak2 segar dalam transformasi ini.

PRU13 menyaksikan ramai star dalam kelompok PR kecundang untuk bersuara di Parlimen. Mereka ini bagi saya ialah tokoh2 yang dapat mengetuk minda MP dari BN untuk peka dan lebih sedia bila berhujah. Antara yang saya maksudkan ialah Saifudin Nasution, Mat Sabu, Salahuddin Ayub, dan Husam Musa. Walaupun ia terubat dengan kemasukan bintang baru iaitu Rafizi Ramli dan Nasrudin Hasan.

Ada 30 kerusi parlimen khabarnya akan dicabar keputusannya dalam masa 21 hari selepas keputusan SPR di gazetkan dalam petisyen kepada mahkamah berkenaan beberapa kes di luar tabii. Sehingga saat itu pihak PR giat menganjurkan himpunan bantahan rakyat Blackout 505 yang nampaknya berjalan lancar tanpa gangguan FRU bersama water canon. Apakah ini satu ruang yang diberikan pihak berkuasa atas nama himpunan aman? 

Ada kawan saya mempersoalkan rasional himpunan seumpama ini dianjurkan seolahnya keputusan PRU13 ditolak oleh PR? PR tidak menolak secara total keputusan PRU namun segala kelemahan dan penipuan mestilah diteliti. Rasa saya PR mahu mengekalkan momentum dan peka rakyat pada penyelewengan dalam PRU13 yang timbul. Yang sudah tentu segala bukti dan saksi sedang dikumpulkan untuk tujuan petisyen bantahan rasmi. Berdiam diri akan memberi gambaran semuanya ok seolah-olahnya segala perlakuan di luar tabii yang berlaku diakui tidak berlaku. Mengikut Rafizi Ramli, ada 237 laporan kes penipuan dalam PRU telah diterima setakat ini. 

Pada PRU14 rasa saya BN akan terus kekal berkuasa selagi mana tidak ada usaha untuk mengubah semula percaturan master plan yang meletakkan kerusi berpahat pada sempadan kawasan yang menyaksikan jumalah populasi pengundi kerusi2 kawasan bandar begitu tinggi berbanding kerusi di kawasan luar bandar dan pendalaman. 

Kita ambil contoh P109 Kapar menyaksikan 123,495 (88.10%) orang keluar mengundi untuk mengangkat kemenangan satu kerusi kepada G.Manivannan calon PKR. Atau P122 Seputeh yang dimenangi Teresa Kok calon DAP dengan 71,448 (83.6%) orang keluar mengundi. 

Cuba kita bandingkan dengan kemenangan Ago Anak Dagang calon BN di P210 Kanowit yang hanya perlukan 13,467 (70.72%) orang keluar mengundi untuk jumlah kerusi yang sama. Atau Sapawi Amat Wasali di P178 Sipitang menyaksikan 23,790 (83.6%) orang keluar mengundi.

Secara logiknya parlimen Kapar itu sepatutnya dipecahkan menjadi  tiga kerusi. Namun memandangkan ia kerusi pihak PR maka dikhuatiri ketiga-tiga kerusi bakal menjadi milik PR jika dipecahkan, maka sudah tentu persempadan semula tidak akan dilakukan. Namun kita sangat berharap persempadanan semula yang biasa dilakukan setiap 10 tahun sekali itu bakal memberi sedikit perubahan untuk PRU akan datang.




Kemenangan BN di Sabah & Sarawak adalah sebanyak 48 kerusi daripada keseruhan 133 Kerusi dan ini merupakan jumlah yang sangat besar iaitu 36%. Berbanding dengan PR yang hanya berjaya mendapat 9 kerusi sahaja daripada keseluruhan 89 kerusi yang dimenanginya iaitu cuma sekitar 9% sahaja. Maka sangat benarlah Sabah & Sarawak kekal menjadi deposit tetap BN. 

Taburan jumlah pengundi sekitar 15,000 - 30,000 di kawasan luar bandar dan pendalaman sangat memberi keuntungan kepada BN kerana jumlah kerusi yang banyak dipasangkan dengan nisbah jumlah pengundi yang sedikit. Manakala di kawasan urban PR mendapat kemenangan tetapi jumlah kerusi yang diperolehi jauh lebih sedikit jika dinisbahkan dengan jumlah pengundinya. Itu lah percaturan politik yang di tinggalkan oleh penjajah dan diwarisi oleh kita hingga ke hari ini tanpa ada transformasi. Sebab itulah jumlah undi popular tidak semestinya diterjemahkan kepada banyaknya kerusi parlimen yang dimenangi.

Kawan saya Zack bagitau, "Masalah utama PR ialah informasi tidak sampai di luar bandar dan kawasan pendalaman. Kita perlukan satu stesen TV ataupun satu pusat serenti internet yang memaparkan seluruh ceramah terkini para pemimpin PR." Apa yang ada sekarang ini hanya 'bit and pieces' di internet. 


Sebab itulah Rais Yatim mantan menteri tanpa langsung agenda transformasi ini bersekongkol dengan SPR untuk tidak segan dan malu untuk memberi ruang hanya sekadar 10 min kepada PR untuk rakaman siaran satu kali penerangan manifesto PR di TV. Maka elok sangat dia ini di bersarakan terus once and for all. Nak harapkan debat antara DSAI dgn DSNR di TV memang angan2 mat jenin terus.

Saya pula berpendapat selagi PR tidak ada TV atau Radio atau akhbar arus perdana yang boleh di capai rakyat di luar bandar dan pendalaman maka BN akan terus miliki kelebihan. Polisi monopoli media arus perdana adalah untuk survival BN. Tiada transformasi di sini rasa saya akan berlaku selagi mana BN berkuasa. Apa saja kompromi bakal menyaksikan BN berkubur terus. 

Cengkaman pengaruh BN di masyarakat luar bandar sangat kukuh. Maka dengan belian undi atau pelaburan RM50 seorang pun oleh BN di musim mengundi bakal menjanjikan jumlah undi yang diimpikan dari para pengundi di kawasan pendalaman ini terutamanya di Sabah & Sarawak. I believe BN will still be the King come PRU14 if this scenario doesn't change.

@@@

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...