Please CLICK

Monday, December 16, 2013

Tsunami Kos Hidup


Tahniah kepada Khairi Jamaluddin kerana membawa agenda peningkatan kos sara hidup untuk dibincangkan dalam mesyuarat jemaah menteri kabinet besok. KJ menggambarkan lonjakan mendadak kos sara hidup ini sebagai Tsunami, dan mahu mencari formula terbaik untuk meringankan tekanan kepada rakyat sekelian. 

Setakat mana keikhlasan beliau hanya Allah yang tahu. Namun kita boleh tabik spring kepadanya kerana sekurang-kurangnya dia ada telor untuk meluahkan apa yang terbuku dan bukan sekadar menjadi pak hangguk semata-mata sebagaimana majoriti menteri2 yang lain.

Pihak kerajaan BN telah dan akan mengambil beberapa langkah yang tidak user friendly malah sangat membebankan rakyat jelata kerana setiap kenaikan kos dalam keperluan asas dan servis akan menyebabkan domino effect yang menyebabkan kenaikan harga barangan dan servis secara keseluruhannya. Wajarlah BN di sinonimkan dengan Barang Naik.

Apatah dalam keadaan ekonomi yang masih lembab dan pendapatan isi rumah yang memang liat dan payah untuk meningkat atau peningkatan pendapatan yang tidak sejajar dengan peningkatan kos sara hidup. Ia memberi kesan langsung dan akan menambah sengsara rakyat. Akan bertambah ramailah kelompok 'middle class' yang akan suffer in silence.

Mungkin ramai rakyat yang mula sedar alangkah baiknya jika PRU13 tempoh hari dimenangi oleh Pakatan Rakyat untuk membentuk kerajaan persekutuan kerana PR sudah menjanjikan banyak insentif untuk kebaikan rakyat seperti penghapusan kutipan tol, penurunan harga petrol dan pemberian pendidikan percuma termasuk penghapusan PTPTN. Namun nasi sudah menjadi bubur. Menyesal kemudian tiada guna sesen pun. Korek hidung dan seng hingus sendiri sajalah. 

Yang sadisnya bila berlaku sesuatu kenaikan harga, semua rakyat terpalit akibatnya bukan sekadar penyokong BN sahaja yang minoriti itu (48%). Penyokong PR yang majoriti itu pun (52%) terpaksa menelannya sama. Ini tidak adil !!  Yang penting usahlah tertipu lagi pada PRU14 nanti.

"Kalau tak puas hati pi duduk negara lain la bro,' jawaban begitu biasa kita dengar keluar dari mulut kelompok pak menteri tiga suku yang tidak termasuk KJ kot.

Menjadi pengetahuan umum iaitu kenaikan demi kenaikan harga telah atau akan berlaku selepas PRU13 iaitu kenaikan harga petrol Ron95, harga gula, tarif letrik, tambang LRT, cukai DBKL, kadar tol, tambang bas sekolah, harga rumah, cukai GST dan macam2 lagi. Semuanya naik tak ada yang turun. Harga keperluan asas tak payah cerita la kan, semuanya mahal2 belaka. Harga ikan, ayam, sayur, nasi bungkus, nasi campur, teh tarik, semua naik beb.

Ini bukan Tsunami Cina. Ini Tsunami Rakyat. Ini Tsunami Lonjakan Kos Sara Hidup untuk semua Rakyat. "Kalau tak nak bayar tol, guna jalan biasa," kata menteri cap ayam.

Tiba2 heboh, "Mat Sabu kena buktikan dia bukan Syiah." Mari kita sama-sama bincang ancaman bahaya ajaran Syiah di negara tercinta kita ini. Jom kita cerita pasal Syiah. Dum dam dum dam...pakat dok cerita pasal Syiah. Syiah yang nyata sesat. 

Aku pun sound kat member aku, "Dollah, hang kena buktikan yang hang ni bukan Syiah." Tapi ahli sunnah-wal-jamaah yang sesat pun khabarnya lagi ramai. Ahli sunnah-wal-jamaah kat negara kita yang tak solat pun berjuta-juta orang oooo. Kelompok ini lagi nyata sesat ni. Aduh pening aku. 

Nasib baik ada KJ menteri yang agak cerdik ni nak bincang soal tsunami kos sara hidup, bukan soal Syiah.

@@@

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...